Frykter avfolkning av hele Hopen

Forsvaret er blant de som reagerer mot en avfolkning av øya Hopen, sørøst for Svalbard. I dag utgjør Meteorologisk institutts fire ansatte hele øyas befolkning.
Forsvaret er blant de som reagerer mot en avfolkning av øya Hopen, sørøst for Svalbard. I dag utgjør Meteorologisk institutts fire ansatte hele øyas befolkning. Foto: Olav Standal tangen / Forsvaret
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rednings- og helikopteroperasjoner i Barentshavet står i fare hvis Meteorologisk institutt legger ned sine norske ishavsstasjonene. – Kritisk, sier oberstløytnant Erik Mikkelsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor høst ble det kjent at Meteorologisk institutt (MET) av økonomiske grunner kan komme til å legge ned sine bemannede stasjoner på norske øyer i Nordishavet.

Et slikt forslag vil avfolke Hopen, ei øy som ligger sørøst for Svalbard. I dag er METs fire ansatte hele befolkningsgrunnlaget der. Det bekymrer Forsvaret som blant annet også har ansvaret for redningsoperasjoner i området rundt øya.

– Hopen er kritisk for redningsoperasjoner hele året – ellers blir det et svart hull sørøst for Svalbard. Når det er fiskeriaktivitet i området er Hopen også viktig. Drivstoffanlegget på Hopen kan ikke fjernstyres, sier oberstløytnant Erik Mikkelsen, operasjonsoffiser ved 139 luftving på Bardufoss, til Forsvarets forum.

Svak krone skaper problemer

METs direktør Roar Skålin sendte i fjor sommer et notat med sine økonomiske bekymringer til ansvarlig departement. Instituttet lå da an til et årlig underskudd på 15 millioner kroner de neste årene, hovedsakelig på grunn av svak kronekurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å spare penger foreslo han å automatisere flere stasjoner, både på fastlandet og i ishavet. MET mener at man kan klare seg uten manuelle værobservasjoner på Hopen, hvor de fire ansatte altså er de eneste beboerne som vedlikeholder infrastrukturen.

Også værstasjonen på Bjørnøya kan bli redusert, noe som kan påvirke leveransene av værdata til Avinor. Kun hvis Luftfartstilsynet tillater det, kan dette bli automatisert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

MET tror disse tiltakene kan gi innsparinger på 8-9 millioner kroner i året.

Lagrene vil snø ned

– Det finnes reservelagre av fat med drivstoff rundt på Svalbard. Men vi kan ikke basere operasjoner rundt Hopen på fat. På vinteren vil de snø ned, sier oberstløytnant Mikkelsen som selv har fløyet 12 år i Kystvakta, til Forsvarets forum.

Tidsskriftet referer også til at Sysselmannen på Svalbard har behov for Hopen som et støttepunkt for sin helikoptre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved den norske værstasjonen på Jan Mayen er det i dag fire personer fra MET og 14 fra Cyberforsvaret. De er den eneste permanente norske tilstedeværelsen der.

Stasjonen har vært viktig for å overvåke klimaet i Arktis og nordområdene, og kvaliteten for værvarslene for kysten av Norge kan bli dårligere når lavtrykk oppstår nær øya, uten denne. Også her kan det bli aktuelt for MET å helautomatisere driften.

Jan Mayen har for øvrig også en særlig historie. Det var Meteorologisk institutt som okkuperte øya på vegne av kongeriket Norge i 1922 og 1925.

Forslagene er for tiden ute til høring, og MET vil senere oversende saken til Klima- og miljødepartementet for avgjørelse.