– LO bør ikke ønske seg en rødgrønn regjering

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Om LO er opptatt av norske entreprenører, så bør de ikke ønske seg den rødgrønne regjeringen tilbake. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Han avviser at regjeringen legger opp til store kontrakter som skviser ut norske firmaer.

Bakgrunnen er Dagsavisens sak søndag hvor LO uttrykte bekymring for at utenlandske selskaper vil stikke av med milliardkontrakter når Vegvesenet skal bygge nye veier for 135 milliarder.

LO: – Skreddersydd for utenlandske selskap

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener regjeringen legger opp til en «kontraktsstrategi på store anlegg som er mer eller mindre skreddersydd for utenlandske selskaper.»

Årsaken er at de norske entreprenørselskapene ikke har kapasitet til å håndtere de store milliardkontraktene, ifølge LO.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen på Arbeiderpartiets valgvake. Foto: NTB scanpix
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen på Arbeiderpartiets valgvake. Foto: NTB scanpix

Saken ble også publisert hos ABC Nyheter.

– De siste årene har antallet store anleggskontrakter økt betydelig. Dette er en utfordring for en bransje som består av en vesentlig andel små og mellomstore bedrifter, sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

LO-lederen mener det bidrar til å «skvise ut de norske firmaene.»

– Det er derfor viktig at det nå legges bedre til rette for disse bedriftene, slik at de får muligheten til å konkurrere om kontraktene, sa Gabrielsen.

Bakgrunn: Skal bygge nye veier for 135 milliarder

Statens vegvesen skal bygge nye veier for om lag 135 milliarder kroner fram til 2023.

50 store veiprosjekter vil være under arbeid på riksveiene de neste seks årene og 30 åpner i perioden, framgår det av Vegvesenets nye handlingsprogram.

Vegvesenets milliardsatsing vil blant annet medføre:

105 kilometer med ny firefelts vei.

440 kilometer ny vei skal åpnes for trafikk.

Vedlikehold av tunneler for til sammen 11,8 milliarder kroner.

Les hele saken: Vegvesenet med veiplan til 135 milliarder

Kilde: NTB og Dagsavisen

– Virkelighetsbildet til Gabrielsen er ikke oppdatert

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) reagerer sterkt på saken i Dagsavisen, som senere ble pulisert hos ABC Nyheter.

– Jeg kan berolige LO først som sist - Gabrielsens virkelighetsbilde er dessverre ikke oppdatert. Helt ferske tall viser at i 2017 gikk rundt 95 prosent av kontraktskronene på veiprosjekt til norske entreprenører. Norske entreprenører har vunnet samtlige av de store kontraktene til Nye Veier. Helt ferske tall viser at samtlige store jernbanekontrakter i 2017 gikk til norske aktører. Det samme var tilfellet i fjor, sier Frp-statsråden til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han påpeker at under forrige regjering vant utenlandske entreprenører over 20 prosent av kontraktskronene fra Vegvesenet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Utviklingen har altså gått i veldig riktig retning, og om LO er opptatt av norske entreprenører, så bør de ikke ønske seg tilbake til rødgrønn regjering.

Les også: Nå vil vegvesenet ha blålys

– Norske entreprenører klarer seg veldig godt

Solvik-Olsen ber LO-lederen stoppe å tegne et pessimistisk bilde av hvordan norske entreprenører klarer seg i konkurranse mot utenlandske.

– Jeg er opptatt og bevisst på at vi både skal bygge infrastruktur og skape norske arbeidsplasser. Kontraktsstørrelse, seriøse aktører og kamp mot arbeidslivskriminalitet er en viktig del av arbeidet vi gjør. Så jeg deler LO sjefens ønske, men han bør unnlate å skape et pessimistisk bilde av hvordan norske entreprenører klarer seg i konkurranse mot utlandet. De klarer seg veldig godt, både innen store og små kontrakter, sier Solvik-Olsen.

– Kan du garantere at utbyggingen vil gi positiv effekt for norsk sysselsetting i form av flere arbeidsplasser?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Erfaringen så langt viser at regjeringens politikk gir stor mengde oppdrag til norske entreprenører, både store og små. Dette er også min målsetting fremover. De siste årene har det vært rundt 150 Vegvesen-kontrakter på mellom 10 og 100 mill kroner. Totale kontraktssummer er på rundt 3,5 til 4,5 milliarder kroner. Det har altså ikke vært noen nedadgående trend, svarer samferdelsministeren.

Etter artikkelen som ble publisert søndag, la Solvik-Olsen ut denne meldingen på sin Facebook-profil:

– Ikke la LO svartmale, var samferdelsministerens budskap.

Les også: Varsler ny milliardregning til bilistene

SE VIDEO: Her kjører Solvik-Olsen i «fylla»