Valgforsker om Ap-svikt: – Det som skjer, er på mange måter det verste som kan skje

TRØBBEL: Leder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre må snakke mye om dårlige meningsmålinger. Det gagner bare de politiske motstanderne.
TRØBBEL: Leder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre må snakke mye om dårlige meningsmålinger. Det gagner bare de politiske motstanderne. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

LITTERATURHUSET (ABC Nyheter): At Arbeiderpartiet mister velgere til mange partier gjør det ekstra utfordrende å snu Ap-krisen, mener valgforsker Bernt Aardal. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et snitt av meningsmålingene fra nettstedet Poll of Polls viser at regjeringspartiene Høyre og Frp ligger an til å miste mandater på Stortinget, men det alle snakker om er at Arbeiderpartiet ligger an til å gå mot et historisk dårlig valg.

For mens valgkampen har gitt bedre og bedre meningsmålinger for Høyre, viser et snitt av meningsmålingene fra Poll of Polls at Arbeiderpartiet har rast fra et gjennomsnitt på nasjonale målinger på 36,1 prosent (66 mandater) i desember til 27,9 prosent (50) mandater i august.

– Jeg sa det en gang slik at måten å tape et valg på er at du vant det forrige. Regjeringansvar koster, og på 80- og 2000-tallet så ser man at uansett politisk farge tapte man mye i neste valg, sier valgforsker Bernt Aardal til ABC Nyheter.

Slik det ligger an på målingene, en uke før valget, ligger Ap an til å gjøre sitt nest dårligste valg siden 1924.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det som er det spesielle er at det største opposisjonspartiet går tilbake med mye ut i fra meningsmålingen. Det er en paradoksal situasjon at selv om regjeringspartiene blir svekket, så svekkes den største konkurrenten, mens mindre partier går av med gevinsten, sier valgforskeren.

Les også: Gro refser Erna for Listhaugs Sverige-besøk

– På mange måter det verste som kan skje

Valgforsker Bernt Aardal. Foto: Mads Fremstad / ABC Nyheter
Valgforsker Bernt Aardal. Foto: Mads Fremstad / ABC Nyheter

I en meningsmåling hos NRK 29. august, var lojaliteten til Arbeiderpartiet 58 prosent hos velgerne fra 2013.

I en kommentar skrev NRKs politiske kommentator Lars Nehru Sand at det nå antas at drøyt 900.000 velgere ikke har bestemt seg for hva de skal stemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det som skjer med Arbeiderpartiet nå, er på mange måter det verste som kan skje. Hvis et parti begynner å miste oppslutning, og man ser at det er til ett eller to partier, kan man prøve å korrigere kursen og minne velgerne på hva disse andre partiene står for i noen andre saker. Det kan være et smart grep for å tette lekkasjen, men i årets valgkamp lekker de til flere hold. At de lekker mye til både SV, Rødt, MDG og Sp gjør det mye vanskeligere. Kommer man med noen justeringer i den ene retningen, så kan det skyve velgerne fra seg i den andre retningen, sier Aardal og konkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror det er et signal om at velgerne ikke ser den tydelige profilen, slik den har fremstått i valgkampen. I tillegg er det en utfordring at en del av deres egne velgere sitter på gjerdet. Samtidig har vi sett at Arbeiderpartiet har lyktes med å mobilisere før.

Lysbakken: SV: - Vi er i vekst fordi vi er det tydeligste alternativet til Høyre-siden

Samlet brutto lekkasje fra Arbeiderpartiet til de øvrige partiene på venstresiden er ifølge NRK-målingen over åtte prosent av Arbeiderpartiets 874.769 velgere i 2013.

Les også: Opptur for Ap på VG-måling

Overrasket over manglende plan B og C

«Kritikken treffer ikke. Prosjektet oppleves utydelig. Velgerne går i ulike retninger. Ap samler ikke folket som før.» skrev Lars Nehru Sand i en kommentar i NRK i forrige uke.

«Støre snakker om den dalende «sysselsettingsandelen». Det er for komplisert til å drive valgkamp på.» skrev kommentator i VG Astrid Meland samme dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bernt Aardal mener Arbeiderpartiet ikke har klart å få solgt deres «virkelighetsbeskrivelse» av Norge. For i valgkampen har pilene pekt oppover i norsk økonomi.

– Arbeiderpartiet satset så hardt på arbeidsledighet og den økonomiske krisen, og det er veldig klassisk Arbeiderpartiet. Det var ikke veldig originalt, men de visste at på dette feltet har de stor troverdighet. Så de kjørte sin beste sak, også ramlet bunnen litt ut, sa Aardal under en paneldebatt på Litteraturhuset tirsdag morgen.

Aktuelt: Solberg: – Støre må avlyse krisen etter jobbvekst

Cathrine Moe Thorleifsson, ekspert på nasjonalisme og identitet, og professor i statsvitenskap, Bernt Aardal. Foto: Mads Fremstad / ABC Nyheter
Cathrine Moe Thorleifsson, ekspert på nasjonalisme og identitet, og professor i statsvitenskap, Bernt Aardal. Foto: Mads Fremstad / ABC Nyheter

Valgforskeren er overrasket over at partiet ikke har hatt en «plan B og C».

– Jeg er overrasket over at de ikke har snudd seg litt rundt, fordi det er noe partiene burde ha lært i moderne valgkamper. Man har en liste med de sakene man har et eierskap og troverdighet til, men du må ha en plan B og C også, fordi det skjer alltid noe i en valgkamp som du må være forberedt på. Vi snakker om det mest ressurssterke partiet i norsk politikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cathrine Moe Thorleifsson, forsker i sosialantropologi på UiO og ekspert på nasjonalisme og identitet, minnet om at man i andre europeiske land har sett at sosialdemokratiske partiet har fått mindre oppslutning.

– Det har skjedd en endring at partier som markerer seg på klima og miljø får en fremgang, sa Thorleifsson under tirsdagens paneldebatt.

Les mer: Katastrofevalg for franske sosialdemokrater

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre dyrker Erna

Høyre har bygd opp sin valgkamp rundt statsminister Erna Solberg.

– Erna Solberg er Norges statsminister og Høyres partileder. Hun er vår viktigste budbringer av hva Høyre ønsker de neste fire årene. Det er ingen tvil om at hun er et sterkt kort både for Høyre og borgerlig side, og hun er godt likt, sa Sigbjørn Aanes, som er Solbergs statssekretær og nærmeste rådgiver, til ABC Nyheter i forrige måned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Medieprofessor Gunn Enli mener Høyre har lyktes med å dyrke Solberg.

– Forrige valgkamp viste Erna Solberg frem kjøkkenet sitt, og det var et rotete kjøkken. Det var med på å gi henne et image som en folkelig statsminister, og hun har fortsatt gjennom denne valgkampen å være den folkelige, joviale og tilsynelatende troverdige personen, og virker komfortabel som gode resultater bidrar til. Det er lett å være blid når det går godt, men for Jonas Gahr Støre har det vært vanskelig å komme igjennom som en troverdig politiker og partileder, og han har det tåkefyrste-imaget som han fortsatt sliter med. Det har med bakgrunnen hans å gjøre og hvordan han selv er en rik mann, og ikke helt klarer å slappe av i rollen, sa medieprofessor ved Universitet i Oslo, Gunn Enli, under debatten.
Les også: – Svakt lederskap av Solberg, sier Støre om Listhaug-bråket

Les også: Ap-veteraner hjelper Jonas

Usikker på hva du skal stemme? Ta ABC Nyheters quiz: Hva kan du om de politiske partiene i Norge?