Meny

Rumensk øl-krangel får Ungarn til å forby Heinekens røde stjerne

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at Heineken-konsernet gikk til angrep på et ungarsk mikrobryggeri i Romania, svarer det ungarske parlamentet med å forby Heinekens røde stjerne.

En ellevill ølkrig som involverer den ungarske minoriteten i Romania, en rumensk domstol og Heineken-konsernet, får nå politiske følger for Heineken i Ungarn.

Bakom ligger sterke følelser både for nasjon og for ungarernes lidelser under Sovjetveldet.

Her er historien:

I den vesle ungarskdominerte byen Csíkszereda, på rumensk Miercurea Ciuc, i Transylvania, Romania, produseres ølet med det ungarske navnet Igazi Csiki Sör (Ekte Csiki øl) i et mindre bryggeri.

Samtidig sitter multinasjonale Heineken-konsernet på et annet bryggeri som heter Ciuc, det rumenske navnet på byen. Og selv om flaskene og designet til de to bryggeriene er svært forskjellige, gikk Heineken til sak mot Csiki, som ble anklaget for å misbruke varemerket Ciuc.

Etter en tur innom varemerkeorganet EUIPO i EU som ifølge pecsma.hu 9. desember i fjor anbefalte at saken blir henlagt, vant Heineken saken ved en domstol i Târgu Mureș 27. januar i år.

Dermed ble ølmerket og nettstedet Csiki forbudt. Det utløste raseri blant ungarerne både i Romania og i Ungarn, som ser dommen som ledd i trakassering av den ungarske minoriteten.

Nå har regjeringspartiet til statsminister Viktor Orbán reist lovforslag i parlamentet i Budapest om å forby symboler på totalitære bevegelser også på kommersielle produkter.

14. mars meldte ungarske medier at visestatsminister Zsolt Semjén og János Lázár fremmet lovforslaget.

Baktanken med denne «Lex Heineken» er at en rød stjerne er å finne sentralt i Heinekens logo - noe som har vært tilfelle siden slutten av 1930-tallet.

Ifølge ryktene er Fidesz kommet i tvil, vel vitende om at en slik lov ville bli valset ned i EU-systemet, noe forslagsstillerne benekter.

– Loven er ikke et angrep på selskapet Heineken som arbeidsgiver eller skattebetaler, men har som mål å opnå respekt for Ungarns nasjonale interesser fra multinasjonale selskaper. Hovedformålet er å bevare verdigheten til ofrene for Holocaust og kommunismen, sier Lázár til ATV.hu.

Nå markedsføres det fordums Ekte Csiki øl under varemerket «Forbudt ekte øl».

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært