To norske skip har reddet 59.000 båtflyktninger i Middelhavet

«Siem Pilot» utenfor Libia i september 2015. Hundrevis ble reddet, men det var også fire som omkom.
«Siem Pilot» utenfor Libia i september 2015. Hundrevis ble reddet, men det var også fire som omkom. Foto: Gregorio Borgia / AP

Siden våren 2015 har de to norske båtene bistått omlag 59.000 flyktninger i Middelhavet. Nå ønsker de å fortsette oppdraget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politidirektoratet (POD) ber nå departementet avklare framtiden for den norske hjelpen i flyktningkatastrofen som fortsatt pågår i Middelhavet.

Man regner ikke med at antallet mennesker som forsøker å komme til Europa vil minske dette året, og at behovet vil kunne vare til 2020.

«En ustabil politisk situasjon i migrantenes hjemland vil fortsette og med velorganiserte nettverk av menneskesmuglere langs migrasjonsrutene vurderes det som sannsynlig at flere hundretusener migranter vil forsøke å ta seg til Europa også i 2017», heter det i et brev til Justis- og Beredskapsdepartementet (JBD) fra 24. januar, som ABC Nyheter har fått delvis innsyn i.

«Vi har ikke forpliktet oss til en videre forlengelse av bidragene når oppdragsperioden utløper. Spørsmålet om en eventuell slik forlengelse er for tiden til vurdering», opplyser Andreas Bondevik i JBDs kommunikasjonsavdeling i en epost tirsdag.

Les også: Aldri har så mange omkommet i Middelhavet som i 2016

Har reddet 59.000

I sitt brev minner POD om at de to fartøyene som har operert i Middelhavet siden våren 2015, til sammen har reddet 59.000 mennesker fra en uviss skjebne i skjøre farkoster.

I august i fjor opplyste Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM) at nærmere 250.000 flyktninger og migranter hadde krysset Middelhavet på vei til Europa, og at over 4.000 hadde omkommet i forsøket.

«Siem Pilot» har fungert utenfor Italia (Operasjon Triton), og POD skriver at båten siden mai 2015 «har bidratt til redning av nær 30.000 migranter» til italiensk havn.

Etter de eksisterende avtalene med eieren - Siem Meling Offshore DA - er båten forpliktet til 15. mai, og med kostnad på ca. 182.000 kroner pr dag, viser dokumenter ABC Nyheter har fått innsyn i. Nå ber EUs grensebyrå Frontex om at Norge forplikter Siem Pilot helt til utgangen av september.

Helst ønsker de at norske myndigheter skal bidra med en raskere båt fordi man ønsker fartøy som relativt raskt kan forflytte seg utenfor den afrikanske kysten.

POD fastslår at det er et dilemma mellom «et behov for økt beredskap til å bistå migrantfartøy i havsnød utenfor Libya» og at man «samtidig ikke så nær libysk farvann at det medvirker til at flere forlater Libya i usikre farkoster».

Les også: Stadig flere barn flyktet alene over Middelhavet

I 2016 hentet og reddet den italienske kystvakten 180.000 personer opp fra Middelhavet.

– Vi har plikt til ikke å la disse menneskene dø. Hvis vi ikke gjør det, blir vi stilt til ansvar for det i det italienske rettssystemet. Det er også et spørsmål om menneskelig godhet, sa Filippo Marini, talsperson for kystvakten, i desember.

Færre flyktninger fra Tyrkia

I august 2015 reddet båten «Peter Henry von Koss» 59 personer utenfor Hellas. Foto: Kripos / NTB scanpix
I august 2015 reddet båten «Peter Henry von Koss» 59 personer utenfor Hellas. Foto: Kripos / NTB scanpix

Om «Peter Henry von Koss» som har operert mellom Hellas og Tyrkia (Operasjon Poseidon), heter det at skipet «har vært involvert i redningsoppdrag av totalt nær 29.000 migranter».

Her har flyktningstrømmen avtatt etter at EU og Tyrkia inngikk en avtale våren 2016, slik at man nå vektlegger å sikre at migrantene blir overlevert til mottaksapparat på land.

Man har i dag inngått avtale med båtens eier - Redningsselskapet - om bruk frem til juni 2017, men POD regner også med at det vil komme en forespørsel fra Frontex om et forsatt norsk bidrag med fartøy i denne operasjonen.

Les også: Listhaug ble «reddet» i Middelhavet

Frem til 2020

Frontex regner med å øke sin aktivitet frem til 2020 fordi Europa fortsatt vil tiltrekke seg migranter og flyktninger. Grensebyrået regner også med at de vil trenge større ressurser.

Et nytt mandat fra EU åpner opp for at de kan skaffe seg egne fartøy og fly, men bare etter å ha inngått en avtale og forpliktelser med et medlemsland.

POD ber derfor også departementet vurdere «en mer forutsigbar langsiktig plan etter 2017» hvis en bestemmer seg for å forlenge de norske bidragene, og at en avtale må være på plass «senest tidlig i mars 2017».

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden