Har funnet 276 mangler på F-35

I september 2015 var Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide med da Norges første F-35 kampfly ble rullet ut på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth i Texas.
I september 2015 var Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide med da Norges første F-35 kampfly ble rullet ut på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth i Texas. Foto: Laura Buckman / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En uavhengig rapport har avdekket 276 mangler ved jagerflyene F-35 som Norge også kjøper. – Det er risiko, innrømmer det norske Kampflyprogrammet som likevel avviser problemer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den siste rapporten fra den amerikanske direktøren for operasjonell testing og evaluering av det som skal bli Norges nye kampfly, beskrives en rekke utfordringer for F-35-programmet.

Fram til 2025 skal Norge kjøpe inntil 52 slike kampfly, noe som - inkludert våpen, trening og annet - skal koste 68 milliarder kroner.

De første norske flyene skal lande mot slutten av året, og være utstyrt med såkalt 3F-programvare som er ett av de 276 områdene som har mangler, ifølge den uavhengige rapporten fra Pentagons direktør for operasjonell testing og evaluering, Michael Gilmore.

Les også: Trump sår tvil om F-35

Blant utfordringene som et 62-siders ekstrakt om F-35 omtaler er at 3F-konfigurasjon ikke er ferdig testet i operative scenarier når Lockheed Martin begynner å levere flyene.

– Det er risiko

Lederen for det norske Kampflyprogrammet, generalmajor Morten Klever, mener rapporten ikke er dramatisk, og at den heller ikke inneholder ny informasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Selv om han innrømmer at det er risiko, mener programdirektør, generalmajor Morten Klever, ikke at det er noen fare for kampflyenes operative evne. Foto: US Air Force / Forsvarets mediearkiv
Selv om han innrømmer at det er risiko, mener programdirektør, generalmajor Morten Klever, ikke at det er noen fare for kampflyenes operative evne. Foto: US Air Force / Forsvarets mediearkiv

– Det er risiko forbundet med ethvert utviklingsprogram, men vi har ingen indikasjoner på at de første flyene som ankommer Ørland ikke har full 3F-programvare, skriver han i en epost til ABC Nyheter.

Les også: Norsk selskap med milliardkontrakt for F-35

I henhold til planen skal 3F-programvaren som installeres på flyene som kommer til Norge høsten 2017 være ferdig testet og sertifisert, opplyser Klever.

– De siste testene av fly med enkelte våpentyper foregår frem til november 2017. Disse testene er ikke relatert til programvaren. En ferdigstillelse i november 2017 er derfor ikke forventet å påvirke operativ evne, skriver den norske programdirektøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Berører ikke operativ evne

Det norske kampflyprogrammet mener også at de norske flyene ikke er avhengige av alle tester for å kunne ferdigstilles på fabrikken, eller bli flydd hit for å starte treningen i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyene som kommer i Block 3F-konfigurasjon har en overlevelsesevne og sensorer som langt overgår Norges F-16-fly, i tillegg til integrerte våpen som er tilstrekkelige til at vi kan nå milepælen om en initiell operativ evne (IOC) mot slutten av 2019, heter det.

Les også: Oppdaget feil i to norske F-35 kampfly

I Kampflyprogrammet minner en også om at F-35 fortsatt er under utvikling, og at det er forventet at programmet identifiserer utfordringer og finner løsninger.

– Den tekniske testingen av fly med full 3F-programvare startet i desember 2016. Utviklingen er fremdeles i rute for å tilfredsstille norske krav, sier generalmajor Morten Klever.