Politiet bekymret over tenåringer som bryter loven på elsparkesykler
Politiet over hele landet rapporterer om et økende problem med ungdommer som bryter trafikkreglene på elsparkesykler. Politiet etterlyser mer innsats fra foreldre.

I Drøbak ble fire 14-åringer i fjor høst stoppet på elsparkesykler med en toppfart på opp mot 100 kilometer i timen, skriver Aftenposten.
Hendelsen i Drøbak er langt fra unik. I et brev til foreldre ved nærmere 60 skoler advarte Øst politidistrikt nylig om at «svært mange» barn og unge bryter reglene.
– Vi får flere og flere saker om ungdom og elsparkesykler, enten det er trafikkulykker, eller at de kjører to på én sykkel. Vi får også mange klager på råkjøring på fortau, vei og i boligstrøk, sier Marius Gunnerud, leder for nærpolitiet i Follo.
Politiet har også fått meldinger om busser som kjører i 60 km/t som blir forbikjørt av elsparkesykler.
Til tross for innstrammede regler siden 2021, inkludert en fartsgrense på 20 km/t, fortsetter problemet å vokse. Lea Tvervåg fra «Ung i trafikken» påpeker at mange ungdommer ser på elsparkesykler som leketøy og mangler kunnskap om trafikkregler.
Politiet etterlyser nå mer innsats fra foreldre. De mener også at elsykkel-sparkende ungdom verken er klar over trafikkregler eller regler for elsparkesykler.
– Jeg tror noen foreldre synes dette er litt sjarmerende, at det liksom er forventet at ungdom tøyer litt grenser, sier Ola Evensen, leder for Utrykningspolitiet i Østfold. Han kaller råkjøring på elsparkesykler «et vedvarende problem».
En alvorlig ulykke i Tønsberg, der en 14-åring ble lagt i kunstig koma etter å ha falt av en elsparkesykkel i høy hastighet uten hjelm, understreker farene ved denne trenden. Henning Johansen fra Sørøst politidistrikt mener dette først og fremst er et foreldreansvar.
– Det er det jeg har vært ute og sagt til foreldrene: Nå må dere ta ansvar, sier han.