Næringsliv
Paulsen buss snur – beholder Torp-Horten-ruta inntil videre
Busselskapet har lenge varslet at de vurderer å legge ned ruta fra 1. januar grunnet store inntektstap som følge av ulovlig konkurranse.
– Fredag var både julaften og nyttårsaften på en gang for oss, sier Jan Stiansen, daglig leder i Paulsen buss, til ABC Nyheter.
Selskapet hans har ruteløyve og rettigheter til å frakte passasjerer mellom Torp flyplass og Horten fergekai i Vestfold. Det siste halvannet året har Paulsen buss kjempet en kamp mot konkurranse på ulike vilkår og tidvis ulovlige forhold.
Les mer om det her: Rutebussbransjen fortviler over tilstandene på Torp
Flere polsk-norske selskaper har kjørt buss på samme rute, Horten-Torp, uten å ha ruteløyve. De har isteden kjørt på turvognløyve, som gir rett til å frakte passasjerer, men ikke i faste ruter.
Et av disse selskapene er Polish- and Norwegian Services, som kjører buss under navnet Miami bus. Fredag og tirsdag ble busser fra selskapet stanset av politiet. To busser fikk bruksforbud og ble avskiltet.
– Vi fikk overta de 35 passasjerene som satt i bussen fredag, og fraktet dem fra Horten til Torp, sier Stiansen.
Miami bus stenger ruta midlertidig - vurderer comeback
Etter de to bruksforbudene for Miami bus har omsetningen til Paulsen buss økt betraktelig. Stiansen varslet tidligere i høst at selskapet kom til å legge ned sin Horten-Torp-rute fra 1. januar 2020 dersom det ikke blir slutt på at andre aktører driver ulovlig transport på strekningen. Nå snur Paulsen buss.
– Vi kommer til å fortsette å operere ruta inntil videre. Så lenge vi ikke har de useriøse aktørene rundt oss er ruta godt levedyktig, sier Stiansen.
Etter flere bruksforbud og anmeldelser, trekker Miami bus seg vekk fra ruta. På sin egen hjemmeside opplyser selskapet at de ikke lenger opererer ruten Horten – Torp, men de skriver ikke hvorfor.
I et Facebook-innlegg publisert onsdag skriver Miami bus at de beklager overfor sine kunder at de ikke kommer til å kjøre Torp-Horten-ruta resten av året. De skriver at de vil holde kundene informert om situasjonen angående turer til og fra flyplassen neste år, og utelukker dermed ikke at de kommer tilbake.
(Artikkelen fortsetter under)
Miami bus skriver at de vil fortsette å operere ruta Torp-Drammen-Oslo, som de heller ikke har ruteløyve for å kjøre. De skriver også at de ønsker å komme tilbake til Horten, og at de jobber med å utvide tilbudet sitt.
En kunde spør i kommentarfeltet hvorfor Miami Bus velger å la være å kjøre Torp-Horten. Selskapet svarer at de ikke har noe valg: «Vi har ingen problemer med rettferdig polsk konkurranse. Problemet er den norske konkurransen».
Det har ikke lyktes ABC Nyheter å få en kommentar i saken av selskapets daglige leder, Robert Gulliksen.
Les også: Torp-selskap mener nye regler rydder opp i buss-konflikten
Flere bruksforbud tidligere
Etter at ABC Nyheter skrev flere artikler om buss-konflikten på Torp, lovet samferdselsminister Jon Georg Dale intensiverte kontroller av busstransporten. Statens vegvesen tok oppgaven, og de siste ukene av novemberresulterte kontrollene deres i:
- Tre anmeldelser for manglende ruteløyve
- Fire bruksforbud
- Én anmeldelse av kjøre- og hviletid
Etter anmeldelsene fra Statens vegvesen har politiet satt i gang med etterforskning av flere av selskapene. De pågår fremdeles. Også Paulsen buss og Unibuss ekspress har levert anmeldelser mot flere selskaper for å kjøre ulovlig med feil løyve.
Politiet kan foreløpig ikke si noe om når etterforskningen er ferdig.
Polish- and Norwegian Services AS har også tidligere i år fått to sanksjoner mot seg fra Statens vegvesen for å kjøre ulovlig på feil løyve.
Les mer om saken:
-
Arbeidstilsynet: Torp-selskap har brutt flere lover
-
Torp flyplass vil ikke gjøre noe med ulovlig busstransport
-
Ap-politiker ber regjeringen gripe inn mot ulovlig busstransport ved Torp
-
Busselskapet PKS: – Vi driver ikke rutetransport