Norge
Oslo sentrum blir ikke bilfritt likevel
Byrådet går heller inn for færrest mulig privatbiler i sentrum. Oslo Handelstands Forening og flere i opposisjonen er fornøyd. «Lokkepolitikk», spør Fabian Stang.
I hovedstaden var ett av de store temaene i kommunevalget bilfritt sentrum.
Og i oktober i fjor ble byrådspartiene MDG, SV og Ap enige om at Oslo sentrum skal være fritt for biler innen 2019. Målet var å få privatbiler ut av området innenfor ring 1 i Oslo.
Protestene haglet fra ulike hold. Blant annet hevdet toppadvokater at det kunne vært ulovlig.
Siv Jensen kalte forslaget både «tåpelig symbolpolitikk» og «et dårlig mareritt». Og handelstanden fryktet butikkdød dersom forslaget ble realitet.
Nå har byrådspartiene moderert sin ambisjon fra bilfritt sentrum, til færrest mulig privatbiler i sentrum, skriver Aftenposten.
Les også: – Rett og slett ikke plass til at alle skal fortsette å kjøre bil
Flere gågater og sykkelgater
Forslaget fra byrådet legger opp til en opptrapping av tiltak frem til og med 2019.
I fase 1 skal de blant annet fjerne kommunale parkeringsplasser for å redusere biltrafikken, men det skal ikke bli forbudt å kjøre bil helt inn til sentrum.
I fase 2 (2018) skal gågatenettet utvides. Flere gater blir rene gågater, og noen gater kan få sykkel eller varelevering som høyeste prioritet.
I fase 3 (2019) skal tiltakene evalueres for å se om det er mer byliv i gatene og mindre privatbiltrafikk. Om dette ikke er oppnådd kan det bli aktuelt med sperringer eller andre harde tiltak.
Som også var planen med bilfritt sentrum, vil det gjøres unntak blant annet for varetransport, drosjer, nødetater og personer med nedsatt funksjonsevne.
Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil
– Målet er færrest mulig biler i sentrum
Byrådet håper biltrafikken i sentrum skal regulere seg selv ned, uten bruk av bommer. De mener ikke de går tilbake på valgkampsaken om bilfritt sentrum.
– Nei, målet er at vi skal ha færrest mulig biler i Oslo sentrum. Formålet med det er at man skal ha liv i byen, og det legger vi til rette for med denne trinnvise modellen, sier samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Aftenposten.
Helse- og sosialbyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) sier til avisa at de ønsker at byen skal være for alle og derfor er opptatt av å høre på hva folk har å si.
En av dem som opplever å ha blitt lyttet til, er Gunnar Larssen administrerende direktør i Oslo Handelstands Forening.
– Dette er musikk i våre ører på veldig mange områder. Man legger til rette for en pragmatisk og fleksibel gjennomføring. Vi ønsker et yrende byliv, og vi vil ha kjøring til sentrum. Det har de lagt opp til, sier han til Aftenposten.
Får ros fra opposisjonen
Tidligere Oslo-ordfører Fabian Stang (H) spør på Twitter om bilfritt sentrum bare var «lokkepolitikk».
Så blir det ikke bilfri by likevel. Var det bare "lokkepolitikk" @RaymondJohansen ?— Fabian Stang (@fabianstang)October 20, 2016
Guri Melby i Venstre sier til Aftenposten at hun synes forslaget ser ganske bra ut og gir byrådet ros for å ha lyttet til innspill, mens Eirik Lae Solberg (H) kaller det en seier for fornuften.
Tommy Skjervold i Frp sier til avisa at det virker som byrådet har innsett at bilfritt sentrum ikke er verken fornuftig eller praktisk, og gir ros for at de velger å skynde seg langsomt.
Les også: Disse parkeringsplassene koster 800.000
juleideer fra kreative ideer