Norge

Oslo sentrum blir ikke bilfritt likevel

Byrådet går heller inn for færrest mulig privatbiler i sentrum. Oslo Handelstands Forening og flere i opposisjonen er fornøyd. «Lokkepolitikk», spør Fabian Stang.

Byrådet går vekk fra ideen om bilfritt sentrum innen 2019.Fra venstre: Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Publisert Sist oppdatert

Fra bilfritt til færrest mulig biler:

I «Plattform for byrådssamarbeid mellom Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Sosialistisk Venstreparti i Oslo 2015-2019» som ble signert 16. oktober 2015 het det følgende:

«Sentrum blir triveligere og mer tilgjengelig uten biltrafikk. Byrådet vil gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden. Hensyn til forflytningshemmede, varetransport, kollektivtransport, beboere og transport til viktige samfunnsfunksjoner skal ivaretas, og byrådet vil invitere næringsliv, beboere og andre interessenter til dialog om gjennomføringen.
Byrådet vil trekke på kompetanse fra andre byer, og samle erfaring gjennom prøveprosjekter.
Byrådet vil:
• Gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden

• Opprette et finmasket nett av bilfrie gater i hele indre by
• Fjerne parkeringsplasser som kommer i konflikt med sykkelutbygging
• Delegere myndighet for å fjerne parkeringsplasser til byrådet
• Innføre beboerparkering eller avgift på alle kommunale parkeringsplasser innenfor Ring 2, og øke avgiftene
• Skjerpe parkeringsnormene ved nybygg»

Kilde: Byrådsplattformen 2015-2019

I hovedstaden var ett av de store temaene i kommunevalget bilfritt sentrum.

Og i oktober i fjor ble byrådspartiene MDG, SV og Ap enige om at Oslo sentrum skal være fritt for biler innen 2019. Målet var å få privatbiler ut av området innenfor ring 1 i Oslo.

Protestene haglet fra ulike hold. Blant annet hevdet toppadvokater at det kunne vært ulovlig.

Siv Jensen kalte forslaget både «tåpelig symbolpolitikk» og «et dårlig mareritt». Og handelstanden fryktet butikkdød dersom forslaget ble realitet.

Nå har byrådspartiene moderert sin ambisjon fra bilfritt sentrum, til færrest mulig privatbiler i sentrum, skriver Aftenposten.

Les også: – Rett og slett ikke plass til at alle skal fortsette å kjøre bil

Flere gågater og sykkelgater

Forslaget fra byrådet legger opp til en opptrapping av tiltak frem til og med 2019.

I fase 1 skal de blant annet fjerne kommunale parkeringsplasser for å redusere biltrafikken, men det skal ikke bli forbudt å kjøre bil helt inn til sentrum.

I fase 2 (2018) skal gågatenettet utvides. Flere gater blir rene gågater, og noen gater kan få sykkel eller varelevering som høyeste prioritet.

I fase 3 (2019) skal tiltakene evalueres for å se om det er mer byliv i gatene og mindre privatbiltrafikk. Om dette ikke er oppnådd kan det bli aktuelt med sperringer eller andre harde tiltak.

Som også var planen med bilfritt sentrum, vil det gjøres unntak blant annet for varetransport, drosjer, nødetater og personer med nedsatt funksjonsevne.

Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

– Målet er færrest mulig biler i sentrum

Byrådet håper biltrafikken i sentrum skal regulere seg selv ned, uten bruk av bommer. De mener ikke de går tilbake på valgkampsaken om bilfritt sentrum.

– Nei, målet er at vi skal ha færrest mulig biler i Oslo sentrum. Formålet med det er at man skal ha liv i byen, og det legger vi til rette for med denne trinnvise modellen, sier samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Aftenposten.

Helse- og sosialbyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) sier til avisa at de ønsker at byen skal være for alle og derfor er opptatt av å høre på hva folk har å si.

En av dem som opplever å ha blitt lyttet til, er Gunnar Larssen administrerende direktør i Oslo Handelstands Forening.

– Dette er musikk i våre ører på veldig mange områder. Man legger til rette for en pragmatisk og fleksibel gjennomføring. Vi ønsker et yrende byliv, og vi vil ha kjøring til sentrum. Det har de lagt opp til, sier han til Aftenposten.

Får ros fra opposisjonen

Tidligere Oslo-ordfører Fabian Stang (H) spør på Twitter om bilfritt sentrum bare var «lokkepolitikk».

Så blir det ikke bilfri by likevel. Var det bare "lokkepolitikk" @RaymondJohansen ?— Fabian Stang (@fabianstang)October 20, 2016

Guri Melby i Venstre sier til Aftenposten at hun synes forslaget ser ganske bra ut og gir byrådet ros for å ha lyttet til innspill, mens Eirik Lae Solberg (H) kaller det en seier for fornuften.

Tommy Skjervold i Frp sier til avisa at det virker som byrådet har innsett at bilfritt sentrum ikke er verken fornuftig eller praktisk, og gir ros for at de velger å skynde seg langsomt.

Les også: Disse parkeringsplassene koster 800.000