Verden
Operastjernen Lise Davidsen blir lørdag å se på kinoer verden over – før hun blir tvillingmamma
Norges internasjonale operastjerne, sopranen Lise Davidsen, får strålende ros for sin siste rolle før mammapermisjonen.
Tidligere i år ble det kjent at Davidsen venter tvillinger i juni. Siste oppgave før hun blir mamma er å spille Leonore, som kler seg ut som mann for å redde ektemannen fra tyranniets klør.
Det skjer i Metropolitan-operaens oppsetning av Beethovens «Fidelio» – som blir direktesendt i HD til kinoer over hele verden lørdag 15. mars, også her i Norge.
«Davidsen går ut med et smell», skrev anmelderen i Broadway World. Som roser henne opp i skyene – men var litt bekymret da hun med babykul klatret ned en stige på scenen til fangehullet der ektemannen Florestan satt.
Kort i Norge
Tidligere i år opplyste Lise Davidsen at hun tar mammapermisjon ut 2025 og derfor måtte avlyse en rekke planlagte roller – blant annet som Sieglinde i Wagners «Valkyrien» i London og Wien.
– I USA synes de det er en veldig lang permisjon, men her hjemme synes de det er veldig kort, sier hun nå og røper at hun skal gjøre færre konsertturneer som krever at hun hopper raskt fra by til by.
– Jeg har ikke lyst til å reise fram og tilbake, hit og dit. Det som er bra med nye operaproduksjoner, er at vi alle kan være her sammen, sier hun og sikter til at med prøver og forestillinger gir operaroller rom for minst to måneders opphold på samme sted.
Plateklar
Lørdagens «Fidelio»-forestilling er den siste før hun reiser hjem til Norge for å forberede seg på sin nye rolle – som tvillingmor. Men fans av den norske sopranens vil få noe nytt å glede seg over mens hun er i permisjon.
Plateselskapet Decca gir 18. april nemlig ut en innspilling av Wagners «Den flyvende hollender», en opera hun aldri før har sunget – og kanskje aldri kommer til å gjøre igjen.
Davidsen opplyser hun er blitt spurt om å gjøre rollen som Senta, sjøkapteinens datter i nærmere 10 år, men at hun alltid har takket nei fordi hun «ikke følte seg klar».
Ombestemte seg
Det som fikk henne til å ombestemme seg, er at hun mestret tittelrollen i Richard Strauss' «Salome», en annen opera som krever at sopranen må synge nær toppen av registeret mye av tiden.
Innspillingen ble gjort under en konsertforestilling i Operaen i Oslo i fjor høst, med Edward Gardner som dirigent og barytonen Gerald Finley som hollenderen. Det er en sanger hun lenge har beundret og som hun sier gir henne gåsehud.
– Jeg hadde lyst til å ta stemmen hans og putte den i lommen og ha den med meg på en trist dag, sier Lise Davidsen.
Lady Macbeth og Isolde
Nå som «Senta»-prosjektet er lagt bak henne, sier hun at hun ikke har noen planer om å synge rollen på scenen.
– Jeg kan aldri si aldri og kanskje om fem år har noe endret seg. Men foreløpig har jeg mange andre roller på gang, sier Davidsen.
Etter mammapermisjonen gjør hun comeback på The Met som den morderiske Lady Macbeth i «Macbeth», i en ny produksjon som åpner New York-operaens 2026-2027-sesong.
Hun blir også å se som Isolde i «Tristan og Isolde» og Brünnhilde i «Ring»-syklusen, begge på Metropolitan-operaen i regi av Yuval Sharon – Isolde-rollen allerede om et år.