Norge
Ny sjokkmelding om masse feil med kampflyet F35
Kampflyet F35 som Norge kjøper fra USA, er tilgjengelig for operasjoner kun 50 prosent av tida og har 1000 uløste feil ifølge fersk rapport til Pentagon og Kongressen i USA.
Ikke å undres over at Donald Trump takket statsminister Erna Solberg for å være en god kunde:
Norges bestilling for 81,3 milliarder 2018-kroner av Lockheed Martins kampfly F35, dreier seg om et fly med så mange vedvarende feil at det vekker stor bekymring i USAs forsvarsdepartement.
Det norske Forsvarsdepartementet vil vente og se, ifølge en kommentar ABC Nyheter har fått om en ny, urovekkende rapport til Pentagon, omtalt i BloombergPolitics.
De første F35-flyene kom til Norge i høst.
Les: De første F35-flyene kommer til Norge torsdag
Stagnert siden 2014
Om lag 1000 uløste feil med flyet, den siste versjon av programvaren og vedlikeholdssystemet ALIS som er avgjørende for å holde flyet flyvende, hoper seg opp og gir kumulative effekter.
Flyet er i operasjonell drift bare halvparten av tida, fordi forsøk på å forbedre påliteligheten siden 2014 ikke har ført til framgang.
Det går fram av rapporten som ble overlevert til Kongress-komiteer og sjefene i Pentagon av det amerikanske forsvarsdepartementets direktør for operasjonell testing, Robert Behler.
Den endelige versjonen av den kompliserte programvaren har gjennomgått 31 modifikasjoner men er ennå ikke brukbar.
Forsvarsdepartementet: For tidlig å si
– Hvordan ser så det norske Forsvarsdepartementet på tilstanden til F35 i lys av den nye rapporten?
– Partnerskapet jobber tett med DOT&E (Direktøren for operasjonell testing og evaluering, journ. anm) i utviklingen og testingen av F-35. Dette organet har full tilgang til informasjon og data fra programmet. DOT&E har derfor en viktig rolle i den totale kvalitetssikringen av det helhetlige våpensystemet som partnerskapet utvikler, svarer kommunikasjonsrådgiver Lars Gjemble i Forsvarsdepartementet i en epost.
– Det norske Kampflyprogrammet benytter de årlige rapportene fra DOT&E i vårt arbeid som partner i F-35-programmet, legger han til.
Gjemble forteller at Forsvarsdepartementets eksperter nå går gjennom rapporten fra 2017 med norske øyne. Det flernasjonale programmet (JPO) går også gjennom rapporten og de anbefalingene som rapporten gir.
– Vi avventer den formelle tilbakemeldingen fra sjefen for det flernasjonale programkontoret. Derfor er det for tidlig å kommentere enkeltforhold som fremkommer i rapporten, skriver Gjemble.
Les også:
Regjeringen bes revurdere avgjørelsen om F-35-flyene
Regjeringen vil bygge tolv hangarer for F-35-flyene på Ørland
Tapte sak om vedlikehold av F-35