Norge

Ny rapport: Norge mest utsatt for falske nyheter

Nordmenn er mest eksponert for falske nyheter i sosiale medier sammenlignet med våre naboland. Eksponeringen har økt kraftig fra i fjor, viser en ny rapport.

At 48 prosent oppgir å ha blitt utsatt for falskt innhold i sosiale medier det siste året, er en markant økning fra 2023, da 36 prosent oppga det samme.
Publisert Sist oppdatert

48 prosent av nordmenn i undersøkelsen svarer at de har blitt utsatt for falskt innhold i sosiale medier det siste året – og det er unge voksne mellom 18 og 34 år som er mest eksponert.

Det kommer fram i rapporten Digital Consumer Trends 2024 som denne uken ble lansert av Deloitte. Rapporten viser at nordmenn i større grad leser nyheter på nett og mobil enn innbyggere i våre naboland.

At 48 prosent oppgir å ha blitt utsatt for falskt innhold i sosiale medier det siste året, er en markant økning fra 2023, da 36 prosent oppga det samme.

Dermed er Norge det landet i Europa hvor flest innbyggere oppgir å være eksponert for falske nyheter blant de sju landene i undersøkelsen (Danmark, Sverige, Storbritannia, Italia, Belgia, Nederland).

– At nordmenn i stor grad har et digitalt mediekonsum er hevet over enhver tvil. Samtidig gjør det at vi blir eksponert for mye falske nyheter, særlig gjennom sosiale medier. Det er en bekymringsfull trend, sier Joachim Gullaksen i Deloitte Norge.

Undersøkelsen ble gjennomført online av Ipsos MORI i juli i fjor. Funnene er basert på representative utvalg av folk mellom 16 og 75 år i hvert land. I Norge svarte 1050 personer.