Ny rapport kan gi svar på hvorfor Estonia sank

852 mennesker omkom, blant dem seks nordmenn, da ferja Estonia sank i Østersjøen for 31 år siden. Nå kommer nok en granskingsrapport.

Baugporten på ferja Estonia ble hevet kort tid etter forliset i 1994. Mangler ved låsemekanismen på porten var ifølge granskerne årsak til ulykken.
Publisert

Estonia var på vei fra Tallinn i Estland til Stockholm i Sverige da den sank natt til 28. september 1994.

137 av de nesten 1000 som var om bord, ble reddet etter det dramatiske forliset og fortalte at den store ferja kantret og sank på under en time.

De statlige havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland konkluderte i en felles rapport i 1997 med at låsemekanismen på baugporten på ferja var underdimensjonert og sviktet som følge av store bølger.

Sensorene på brua viste at porten av lukket, og mannskapet oppdaget ikke at vannet strømmet inn på dekket.

Fant hull

Baugporten ble hevet kort tid etter forliset, men resten av vraket ligger fortsatt på 80 meters dyp og er et fredet gravsted. Det innebærer forbud mot å dykke der.

I 2020 trosset den svenske journalisten Henrik Evertsson og et team dykkere forbudet og påviste to ukjente hull på den ene sida av skroget, det ene en 4 meter lang flenge under vannlinjen.

Den svenske journalisten Henrik Evertsson satte ny fart i spekulasjonene om Estonia-forliset med sin film «Estonia – funnet som endrer alt». Der påviste han hittil ukjente hull i skroget på ferja som sank i Østersjøen i 1994.

Den prisbelønte dokumentarfilmen «Estonia – funnet som endrer alt» satte ny fart på spekulasjonene om at ferja sank etter å ha kolliderte med en ubåt eller et annet fartøy.

Blant dem som mente at dette var tilfelle, var Estlands tidligere riksadvokat Margus Kurm, som ledet landets gransking av ulykken.

Press fra overlevende og pårørende fikk de statlige havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland til å gjenoppta granskingen, og tirsdag legger de fram sin rapport.

Kollisjon?

En uavhengig granskingskommisjon, Baltic Marine Technical Investigation Group (BMTIG) , kom havarikommisjonene i forkjøpet og la tidligere i desember fram sin egen rapport om ulykken.

Denne rapporten konkluderer også med at «Estonia sank på grunn av en kollisjon».

852 mennesker omkom og 137 overlevde Estonia-forliset i Østersjøen 28. september 1994. Noen av de overlevende ble tatt i land til Åbo i Finland.

BMTIG oppgir blant annet å ha foretatt tekniske analyser av skipet, skadene, havbunnen og forholdene som rådet under ulykken.

– Skadene på ferja må ha oppstått før den nådde bunnen, og de må ha oppstått som følge av ytre påvirkning, sa professor emeritus i skipskonstruksjon Anders Ulfvarsson da han presenterte rapporten.

«Ukjente fartøy»

I den offisielle granskingsrapporten fra 1997 går det fram at «to ukjente fartøy» befant seg i nærheten av Estonia da den sank.

Om disse nå er identifisert, vil kanskje framgå av rapporten som legges fram tirsdag.

Den rapporten vil også gi svar på om de statlige havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland er enige i at Estonia sank etter en kollisjon, noe en uttalelse fra den svenske etterforskningslederen tyder på at de ikke er.

Konklusjonene i vår sluttrapport avviker fra det BMTIG konkluderer med, sa han til Aftonbladet fredag.