Ny løsning skal sikre syklister i veikryss

Statens Vegvesen gjør to nye grep for å sikre syklister på norske veier. «Venteboks» er ett av dem.

Ventebokser kan snart bli et vanlig syn i kryss over hele landet.
Publisert

– Vi vet at mange som sykler til jobb opplever utrygghet i trafikken. Vi ønsker å gi dem en tydeligere og tryggere plass i veibildet, uttaler seksjonsleder Matteo Pezzucchi i Statens vegvesen i en pressemelding.

Sommeren viste en urovekkende trend: I juni, juli og august omkom 48 personer i trafikken – 16 flere enn i samme periode i 2024. Seks av de omkomne var syklister. 

Nå presenterer vegvesenet to forebyggende tiltak.

Slik fungerer venteboksen

Første tiltak er en venteboks: Et oppmerket felt foran bilene i et lyskryss. Når lyset er rødt, kan syklister trille fram og stille seg synlig for bilistene. Ved grønt lys får de et lite forsprang og kan krysse mer oversiktlig – særlig når de skal ta en «stor» venstresving over flere felt.

Løsningen er testet på Ring 2 i Oslo, der syklister rapporterte også tydelig bedre oversikt og trygghetsfølelse. Nå skal nyheten rulles ut i resten av landet. 

«Sykkelfelt med buffer»

Buffersonen videreføres etter positive resultater i Oslo.

Det andre tiltaket er et buffret sykkelfelt. Dette er et vanlig sykkelfelt med en ekstra «luftlomme» – et skravert sperreområde – mellom sykkelfelt og kjørefelt. Målet er mer avstand og ro i trafikken. 

Når kjørefeltet snevres inn og oppmerkingen er tydelig, oppleves gata trangere og bilister senker ofte farten – et velkjent fartsdempende grep. 

I piloten i Dyvekes vei i Oslo økte avstanden mellom kjøretøy og syklister, andelen fartsovertredelser gikk ned for både busser og biler, og bussjåfører rapporterte færre nestenulykker., melder Transportøkonomisk Institutt

Flere tiltak for syklister

Kommuner og fylkeskommuner kan na  ta løsningene i bruk, med lik utforming over hele landet. Vegvesenet jobber også med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet i perioden 2026–2029, som skal på høring i oktober. Planen retter seg spesielt mot ubeskyttede trafikanter og fart.