Ny EU-regel – den vil du merke
Har du også irritert deg? Nå endres det.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no
Har du også irritert deg over moderne biler som kjører uten tent baklys på dagtid?
Slik har det vært siden 2012 da et nytt EU-direktiv ble innført. Her har det ikke vært krav om tente baklys på dagtid, kun kjørelys foran.
Det mange har irritert seg ekstra over er manglende baklys, særlig i skumringen.
Årsaken til det er enkel: En lyssensor på bilen registrerer når det er lyst nok til å bruke kjørelys. På svært mange bilmodeller skrus derfor baklysene av.
EU snur
Nå har EU snudd og innfører nye krav fra og med 2027. Da skal alle biler, typegodkjent i EU, kjøre med tente baklys også på dagtid.
Lovendringen, som har gått under radaren hos mange, ble foreslått allerede i fjor høst. Nå er det altså bekreftet at endringen vil tre i kraft fra 2027.
Helt konkret vil den nye loven innebære at baklysene skal være på under lysforhold i området 1000–7000 lux. Den høyere verdien tilsvarer dagslys på en lys, men overskyet dag.
Hvis lyset overstiger 7000 lux, er det opp til produsenten å bestemme om baklysene skal være på eller ikke.
Krasjet – ble avslørt av bilen
Skulle kutte utslipp
Årsaken til at EU fjernet kravet om tente baklys tilbake i 2012 handlet faktisk om klima og utslipp.
De mente at strømforbruket til baklysene ville bidra til økt drivstofforbruk: Fordi lysene trekker noen få watt, som igjen belaster dynamoen.
Nå er det LED-lys på nesten alle nybiler – dermed er ikke dette noe tema lenger.
juleideer fra kreative ideer