NRK er ordknappe om Eurovision-plakat
ABC Nyheter har spurt NRK hvordan hovedsponsoren Moroccanoil vil bli presentert i Eurovision-sendingene. Det vil ikke NRK svare konkret på.
Det israelske kosmetikkselskapet Moroccanoil er offisiell hovedsponsor for Eurovision Song Contest. Hvordan det vil komme frem i NRKs sendinger, er foreløpig uklart.
Det er EBU og arrangør (kringkastingskanalen i Østerrike i dette tilfellet) som produserer og eier sendingen ved neste års Eurovision Song Contest.
ABC Nyheter har spurt NRK konkret om det vil stå «presentert av Moroccanoil» på norske NRK-skjermer, eller om sponsorplakaten vil bli lest opp eller vist på andre måter. På dette har ikke NRK gitt noe konkret svar.
– Vi regner med at det blir en vanlig plakatrunde i de internasjonale signalene. Dette er ikke noe vi styrer. Vi vet foreløpig heller ikke hva som vil stå der i fremtiden, sier Charlo Halvorsen, underholdningsredaktør i NRK.
Hvordan dette praktisk vil se ut for norske seere under finalen i Wien i mai 2026, sier NRK at det er for tidlig å vite.
Bakgrunnen for saken er et NRK har valgt å ikke boikotte Israel deltakelse i Eurovision, med tanke på krigføringen i Gaza og den okkupasjonen på Vestbredden.
Samtidig var statskanalen tidlig tydelige på å ta avstand fra og boikotte Russland etter invasjonen av Ukraina. Noe som har skapt internasjonal og nasjonal debatt om Israels deltakelse i Eurovision.
Eurovision-arrangøren European Broadcasting Union har innkalt andre kringkastere til et krisemøte, hvor Israels deltakelse i konkurransen i 2026 skal stemmes over.