NRK er ordknappe om Eurovision-plakat

ABC Nyheter har spurt NRK hvordan hovedsponsoren Moroccanoil vil bli presentert i Eurovision-sendingene. Det vil ikke NRK svare konkret på.

Den populære sangkonkurransen har vært i hardt vær de siste årene grunnet israelske hovedsponsorer og Israels deltakelse. Bildet er fra årets programsending.
Publisert

Det israelske kosmetikkselskapet Moroccanoil er offisiell hovedsponsor for Eurovision Song Contest. Hvordan det vil komme frem i NRKs sendinger, er foreløpig uklart.

Det er EBU og arrangør (kringkastingskanalen i Østerrike i dette tilfellet) som produserer og eier sendingen ved neste års Eurovision Song Contest.

ABC Nyheter har spurt NRK konkret om det vil stå «presentert av Moroccanoil» på norske NRK-skjermer, eller om sponsorplakaten vil bli lest opp eller vist på andre måter. På dette har ikke NRK gitt noe konkret svar.

– Vi regner med at det blir en vanlig plakatrunde i de internasjonale signalene. Dette er ikke noe vi styrer. Vi vet foreløpig heller ikke hva som vil stå der i fremtiden, sier Charlo Halvorsen, underholdningsredaktør i NRK.

Hvordan dette praktisk vil se ut for norske seere under finalen i Wien i mai 2026, sier NRK at det er for tidlig å vite.

Bakgrunnen for saken er et NRK har valgt å ikke boikotte Israel deltakelse i Eurovision, med tanke på krigføringen i Gaza og den okkupasjonen på Vestbredden. 

Samtidig var statskanalen tidlig tydelige på å ta avstand fra og boikotte Russland etter invasjonen av Ukraina. Noe som har skapt internasjonal og nasjonal debatt om Israels deltakelse i Eurovision. 

Eurovision-arrangøren European Broadcasting Union har innkalt andre kringkastere til et krisemøte, hvor Israels deltakelse i konkurransen i 2026 skal stemmes over.