Næringsliv

Northug har tapt 10 mill. – går til Sport Outlet

Northug-merkevaren har slitt tungt, og tapte fem millioner kroner i fjor. Nå tar Sport Outlet over både produksjon og salget i fysiske butikker.

Petter Northugs egen merkevare har slitt tungt siden oppstart.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

I langrennsporet var det ofte barneskirenn for Petter Northug, men i sportsbransjen har konkurransen vist seg å være langt tøffere. Da skistjernen stilte til start på Beitostølen i 2018, hadde han byttet ut Oakley med sine egne briller.

– Merkevaren Northug skal levere produkter av uslåelig kvalitet og med råtøff design, og både jeg og teamet har høye ambisjoner, sa han blant annet til Stavanger Aftenblad.

Tapt 10 millioner

Jon Inge Gullikstad, som tidligere har vært sentral i utviklingen av merkevaren Ulvang, Bavac og Johaug, kom inn for å hjelpe til. Men det har ikke blitt den suksessen de håpet på så langt.

– Det har vært noen utfordrende år i sportsbransjen som har påvirket oss, sier Gullikstad.

Han sitter som daglig leder i Brand Assist, som eier merkevaren. Gullikstad sitter på 56 prosent av aksjene, mens Petter Northug jr. selv eier resten. Selskapet har siden oppstarten i 2019 tapt 10 millioner kroner.

– Nå er det et trangt nåløye for å få plass på veggene i butikken. Det strammer seg til på retailsiden.

Jon Inge Gullikstad er daglig leder og største eier i Brand Assist. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
Jon Inge Gullikstad er daglig leder og største eier i Brand Assist.

Mye lavere pris

Nå har Brand Assist inngått et samarbeid med Sport Outlet, som tar over produksjonen og distribusjonen. Northug fortsetter med nettbutikken som i dag.

– Det er et partnerskap som vil sørge for vekst og sikre oss langsiktig distribusjon i fysisk handel, sier Gullikstad.

Sport Outlets strategi er å selge alle varer til halv pris eller lavere. Det blir dermed noen helt andre priser på Northug-produktene fremover.

– Vi startet i et litt høyere segment, men har sett at produktene treffer i et volum-marked, hevder Gullikstad.

Han mener merkevaren kunne fått en helt annen posisjon hvis de hadde startet noen år tidligere. Årene før og etter pandemien har vært tøffe for sportsbransjen.

– Markedet har vært som en karusell. Nå har vi valgt å finne en ny havn.

Var dere avhengige av å finne en havn for å overleve?

– Det var dine ord. Vi kunne gjort dette på andre måter, og vi hadde flere alternativer. Men vi mener dette er den beste løsningen.

– Ikke fått det til finansielt

Tor André Skeie, konsernsjef i Sport Outlet, regner med at de første produktene er i butikken til vinteren.

– Vi tar over produksjonen, og noe av utviklingsteamet de har hatt blir med hit for å samarbeide med vårt team. Det blir mer offensive priser, sier han.

– De har ikke fått det til finansielt. Noe av det de sliter med er få opp produksjonsvolum og distribusjon. De to tingene er vi flinke på.

Kraftig omsetningsfall

Høsten 2022 åpnet Brand Assist en konseptbutikk i Bogstadveien i Oslo. Syv måneder senere ble den stengt. I det siste har problemet vært å få innpass i de ulike kjedene.

– Det har blitt færre eksterne kanaler. Vi har satset mer på vår egen nettbutikk.

I fjor stoppet de med tekstiler, og fokuserte kun på briller, sokker og strømper. Det gjorde at omsetningen falt fra 38 til 20 millioner kroner.

Hva skjer med din rolle fremover?

– Vi fortsetter som før ut året, og fokuserer på det. Så får vi se etter hvert.

Hvis du ser tilbake, hva ville du gjort annerledes?

– Siden 2018 har det vært tøft for alle å bygge nye merkevarer. Innen sportsbriller er vi fortsatt nummer to på preferanse, bak Oakley. Vi har fortsatt tro på produktene og merkevaren. Du skal ikke se bort fra at Northug om noen år er et av de største merkevarene i volum med opphav fra sportsprofiler. Med solid distribusjon, volum og økning i produktsortiment er dette fullt mulig, mener Gullikstad.