Norge

Norske milliardærer slaktes av krigsforsker

De norske milliardærene Arne Blystad og Trond Mohn får kraftig kritikk av professor Kåre Dahl Martinsen.

Blystad og familien solgte skipet «Songa Coral», som havnet på USAs «svarteliste» over skip som bryter sanksjonene.
Publisert Sist oppdatert

Tirsdag kom NRK med en avsløring om hvordan norske skip havnet i skyggeflåten til Russland.

Minst elleve skip skal ha gått fra norske milliardærer til kjøpere som kobles til den russiske skyggeflåten.

Dette har fått professor ved Forsvarets høyskole, Kåre Dahl Martinsen, til å reagere.

– Her har utsikten til store inntekter talt mer enn viljen til å la være å finansiere Russlands krigføring, sier Martinsen til NRK.

Ifølge NRK skal investorene Trond Mohn og Arne Blystad ha solgt hvert sitt tankskip til Tyrkia i 2023.

Mohn og Blystad skal ha gjennomført bakgrunnssjekk av kjøperne, men det skal ha tatt kort tid før skipene fraktet russisk olje under nye eiere.

Se video: Her sitter lasteskipet fast i isen

Tror ikke på forklaringene

Martinsen påpeker at Tyrkia har fungert som mellommenn for Russland, og at dette har vært kjent helt fra begynnelsen av Ukraina-krigen.

Trond Mohn og Arne Blystad har ikke svart på NRKs henvendelser.

Martinsen tror ikke på forklaringene til milliardærene.

– Rederne påstår at de har gjort alt riktig og ikke skjønte hvor båtene havnet. Det er veldig vanskelig for meg å tro. Alle visste jo at Russland hadde et akutt behov for oljetankere. Derfor steg etterspørselen voldsomt, og det har disse norske rederne dratt nytte av, sier han.

Ifølge NRK skal også rederne John Fredriksen og Herbjørn Hansson solgt skip som skal ha endt opp i Putins skyggeflåte.

Alle de norske skipsrederne har via talspersoner oppgitt til NRK at de ikke avdekket mistenkelige forhold i sine forundersøkelser før salget. De avviser også brudd med gjeldende sanksjoner.

– Helt umulig å unngå

Rederiforbundets direktør Knut Arild Hareide. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Rederiforbundets direktør Knut Arild Hareide.

Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide, sier det er uheldig at norske skip har endt opp i skyggeflåten.

– Med det store segmentet vi har innenfor tank, så er det ikke overraskende. Vi hadde jo ønsket at ingen skip hadde havnet i skyggeflåten, men det ville nok vært nesten helt umulig å unngå, sier han til NRK.

Hareide påpeker at det er ingen som har brutt regelverket eller sanksjonene.