Norsk Tipping-sjefen forstår at folk er sinte: – Unnskyld!

– Unnskyld! sier Norsk Tipping-sjef Tonje Sagstuen. Hun forklarte seg for kulturministeren lørdag etter at tusenvis av nordmenn fikk melding om feil gevinst.

Norsk Tipping legger seg flate etter regnefeilen. Nå er de fast bestemt på å gjenopprette tilliten, sier administrerende direktør Tonje Sagstuen.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg er fryktelig lei meg for at vi har skuffet så mange, og jeg forstår godt at folk er sinte på oss, sier administrerende direktør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping etter at møtet var overstått.

Flere hundre tusen nordmenn fikk opplyst at de hadde vunnet store summer etter trekning i Eurojackpot.

Mange fikk planene sine knust

Sagstuen har det siste døgnet fått mange meldinger fra folk som hadde rukket å legge planer for ferier, kjøpe leiligheter eller pusse opp før de ble klar over at beløpet var feil.

– Til dem kan jeg bare si: Unnskyld! Men jeg skjønner jo at det er en mager trøst, sier Sagstuen.

Ingen kunder har fått utbetalt feil premie.

Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery ba om en forklaring fra Norsk Tipping etter at flere hundre tusen nordmenn fikk feilaktig beskjed om at de hadde vunnet store summer i Eurojackpot.

Riktig premieoversikt lag ut på nett og app

Det var menneskelig svikt som førte til utregningsfeilen. Norsk Tipping sendte ut premievarsler og informasjon til kundene om at de hadde vunnet. Det var riktig at alle faktisk hadde en gevinst, men beløpene som ble oppgitt, var altfor høye.

Feilen skjedde da det skulle legges inn en kode som regner om eurocent til norske kroner.

De uriktige premiebeløpene ble fjernet fra Norsk Tippings nettside og app fredag kveld. I samarbeid med leverandør av spillsystemet ble den riktige premieoversikten lastet opp natt til lørdag. De fleste premiene var utbetalt ved 04.30-tiden i natt, opplyser Norsk Tipping i en pressemelding.

Om lag 400.000 personer ble berørt av feilen. Utover formiddagen lørdag pågikk fremdeles kontrollarbeidet hos Norsk Tipping for å overvåke eventuelle følgefeil.

– Forstår det går på tilliten løs

Mange kunder har reagert kraftig. Også Lotteritilsynet og kulturminister Lubna Jaffery (Ap) er kritisk til det som har skjedd. Det er blitt avdekket flere alvorlige feil i selskapet de siste månedene, og fredagens hendelse kommer på toppen av disse, erkjenner Norsk Tipping.

– Kritikken er berettiget, og vi forstår selvsagt at dette går på tilliten løs. Jeg ber nok en gang om unnskyldning til dem vi ga falske forhåpninger. Her har det sviktet flere steder, og det er mitt ansvar, sier Sagstuen.

Sagstuen og styreleder Sylvia Brustad var innkalt for å redegjøre for feilen i møte med ledelsen med Kultur- og likestillingsdepartementet lørdag formiddag.

– Vår eier er selvsagt både bekymret og kritiske til situasjonen som har oppstått. Det forstår vi veldig godt. Vi er fast bestemt på å rydde opp og forbedre oss, slik vi allerede er i gang med. Norsk Tipping har hatt nordmenns tillit i over 75 år. Nå har tilliten fått seg en knekk, og det er bare opp til oss selv å gjenreise den, sier Sagstuen.

Silje Hjemdal, Frps spillpolitiske talsperson

Krever ekstern gransking

Silje Hjemdal, Frps spillpolitiske talsperson, krever at regjeringen setter ned en ekstern gransking av Norsk Tipping etter nok en skandale som rammer deres kunder.

– Jeg forstår at kundene som er rammet er forbannet. Da holder det ikke med unnskyldninger fra ledelsen. Frp mener det bør foretas ekstern granskning av Norsk Tipping. Vi må få alle kort på bordet hvordan flere skandaler kan ramme dem på så kort tid, sier Hjemdal.

Det siste året har det skjedd flere feil hos Norsk Tipping som har ført til bøter på mange millioner kroner fra Lotteritilsynet.

Allerede i april meddelte Lotteritilsynet at de skulle kreve at uavhengige testinstitutter skal teste spillene som tilbys av Norsk Tipping. De meddelte også at det utredes hvordan Norsk Tipping i framtiden bør innrette seg med et bedre system for kontroll og testing.