Derfor lages det mye reality-TV: – Nesten som en flodbølge
Det flommer over av norsk reality-TV. Ekspert forklarer hvorfor.
«Forræder», «Farmen», «Norges dummeste», «Fjellhytta» og «Vokteren» er bare et utvalg av realityprogrammer TV2 sender denne høsten.
NRK bidrar også med blant annet «Vettskremt» og Anne Lindmos «Frifot».
Enten du ser alt, følger favorittene slavisk eller synes samtlige programmer er tåpelige, er du kanskje enig i én ting:
Det er mye reality-TV.
– Reality går i bølger, nå er det nesten som en flodbølge, sier førsteamanuensis ved OsloMet og TV-ekspert Vilde Schanke Sundet til ABC Nyheter.
Kjendisdeltakere
Den første reality-bølgen var på 90-tallet, forklarer eksperten.
– Da var det gjerne «vanlige folk» som deltok, noe som var veldig uvanlig. Det at «vanlige folk» og deres liv kom på TV-skjermen var i seg selv nyskapende, sier hun og peker på blant annet programmet «Big Brother».
Persongalleriet i dagens reality er oftest ikke slik.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Nå er det stort sett ikke «vanlige folk» vi ser på skjermen, men kjente folk eller folk som har lyst til å bli kjente.
«Spillet» på TV2 var et av de programmene som lyktes med høye seertall. 60 prosent av befolkning så minst én episode av programmet, ifølge tall fra Kantar.
Schanke Sundet påpeker at det er flere grunner til at reality kan fenge.
– Mye reality er god underholdning. Det er laget for å sette deltakerne på prøve, skape dilemmaer og etablere konflikter. Sånn sett er god reality god TV.
– En del av hverdagspraten
Eksperten påpeker at reality-TV ofte produseres for å skape en setting hvor deltakernes følelser forsterkes.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Når man kaster inn kjente folk i i miksen, er det folk som mange av oss er nysgjerrige på. Vi lurer på hvordan folk vi er vant til å se i en spesifikk setting vil klare seg i en annen.
I tillegg til å være underholdende, kan reality-TV også ha en sosial funksjon, opplyser Schanke Sundet. Programmene er ofte lagt opp som sesonger, og kan gjerne følges en hel høst med nye oppdatering i form av regelmessige episoder.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det blir en del av hverdagspraten vår. Du får noe å prate om som er relativt ufarlig.
Det er flere grunner til at kjendiser kan være interessert i å delta på et realityprogram. For det første får de betalt for jobben de gjør, men de tjener også på å bli «aktuelle».
– Aktualiteten kan veksles inn i andre kommersielle virksomheter, som for eksempel annonsesamarbeid på sosiale medier.
Se video: Ber Listhaug ta seg sammen
Rimelig og lønnsomt
TV-eksperten er tydelig på at både deltakerne, strømmetjenestene og kringkasterne tjener på reality.
– Reality er også ofte billigere enn annet stoff, som sport og drama. Det er store forskjeller på ulike reality-formater, men en del reality kan produseres på rimeligere budsjetter. Reality gjør det også godt i yngre målgrupper, som er viktig for strømmetjenesten og TV-kanalene.
Norge er ikke alene om å satse på reality, opplyser forskeren. De aller fleste er realityprogrammer er ikke norskutviklet, men basert på internasjonale formater og tilhørende oppskrifter som kjøpes.
Artikkelen fortsetter under annonsenSærlig veksten til strømmetjenester kan forklare noe av reality-boomen.
– Noe har forsvunnet med strømmingen, som talkshow som gjør det veldig dårlig på strømmeplatformer. Reality har derfor kommer inn som en type lett underholdning som erstatter de formatene som nå har forsvunnet litt.
Schanke Sundet understreker at hun er forsiktig med å spå medieutvikling, men sier at hun ikke tror reality-bølgen nærmer seg slutten.
– Vi kommer nok til å se ganske mye reality fremover, avslutter TV-eksperten.