Norge

Røde Kors' hjelpetelefon kontaktet over 3000 ganger i sommerferien

Mange unge sliter når hjelpeapparatet har sommerferie, opplyser Røde Kors. Deres anonyme samtaletilbud ble kontaktet over 3000 ganger i ferien.

Det har vært stor pågang hos Røde Kors' anonyme hjelpetelefon i sommer. Mange unge sliter når offentlige hjelpeapparater holder stengt. Illustrasjonsfoto: Wilma Nora Dorthellinger Nygaard / NTB
Publisert Sist oppdatert

– Det som har kjennetegnet sommeren, er at de som har det tungt, har det veldig tungt fordi det offentlige hjelpeapparatet holder stengt, sier Nelli Kongshaug, leder for samtaletilbudet Kors på halsen.

I løpet av sommerferiens seks uker har Røde Kors sitt anonyme samtaletilbud blitt kontaktet over 3000 ganger, forteller hun.

– De frivillige som mottar samtalene, opplever at dialogen med de unge kan være ekstra tung om sommeren.

Samtalene har i stor grad dreid seg om selvmord, tristhet, fakta om kropp og nedstemthet, men heldigvis også glede og forelskelse, sier Kongshaug.

– At antallet henvendelser holder seg såpass høyt, viser at det er viktig å ha samtaletilbud for barn og unge også gjennom sommeren, sier hun.

Kors på halsen er en tjeneste som gir barn og unge opp til 18 år mulighet for å snakke anonymt med voksne, enten over telefon, chat eller epost. Rundt 170 frivillige har bidratt til tjenesten gjennom sommeren.