Norge

Havarikommisjonen anbefaler tilføyelser i manualer etter helikopterulykken ved Sotra

Etter helikopterulykken ved Sotra i februar anbefaler Havarikommisjonen at produsenten av helikopteret gjør nye tilføyinger i sikkerhetsmanualene.

Kystvakten delte dette bildet fra kystvaktskipet KV Sortland som deltok i søket etter vrakdeler fra helikopteret som styrtet.
Publisert Sist oppdatert

Kommisjonen anbefaler at helikopterprodusenten Sikorsky umiddelbart sikrer at forventede høydeverdier ved flygning med autopilot gjøres kjent for alle flygere, og at dette inkluderes i relevante manualer, heter det i rapporten.

Onsdag 28. februar var et Sikorsky S-92-helikopter involvert i en ulykke vest for Sotra utenfor Bergen.

61 år gamle Reidun Hestetun omkom i ulykken, og fem andre personer ble skadet. Ulykken skjedde under en SAR-øvelse, altså en sikkerhetsøvelse.

Fikk for bratt vinkel

Undersøkelsene Havarikommisjonen har gjort, viser at ulykken skjedde da besetningen var i ferd med å posisjonere helikopteret for å ta opp en treningsbøye.

Under innflyvning mot bøyen sank farten, og helikopterets nese skal i løpet av få sekunder ha hevet seg fra forventede 10–12 gradert til nær 30 grader.

«Da flygebesetningen ble klar over den unormale stillingen, prøvde de å korrigere den, men helikopteret traff sjøen og sank på 220 meter dyp», står det i rapporten.

Viktig funksjon

Sikorsky har under etterforskningen påpekt at når MOT er aktivert – en funksjon som skal hindre at helikopterets vinkel blir for bratt – skal ikke helikopteret overstige 12–13 graders nesestilling.

«Denne informasjonen er ikke angitt Rotorcraft Flight Manual Supplement som beskriver SAR-moduser, men kan hjelpe S-92 helikopterbesetninger med å gjenkjenne AFCS anomale oppførsel», skriver kommisjonen som begrunnelse for hvorfor de anbefaler at Sikorsky oppdaterer sine manualer.