Vinmonopolet forventer økt salg 17. mai-uken

Overfor ABC Nyheter opplyser Vinmonopolet at 17. mai er en typisk salgstopp. Det samme gjelder ukene før påske og jul. Også i fellesferien selges det mer enn vanlig.
Overfor ABC Nyheter opplyser Vinmonopolet at 17. mai er en typisk salgstopp. Det samme gjelder ukene før påske og jul. Også i fellesferien selges det mer enn vanlig. Foto: Heiko Junge / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

I snitt selger Vinmonopolet 1,6 millioner liter i uken. Denne uken blir annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overfor ABC Nyheter opplyser presseansvarlig Jens Nordahl at Vinmonopolet forventer å selge mellom 2,3 og 2,4 millioner liter drikkevarer denne uken.

I snitt har Vinmonopolet solgt drøyt 1,6 millioner liter i uken i år. Det forventes med andre ord at salget kan øke med opptil 800.000 liter bare denne uken.

Det tilsvarer en økning på 50 prosent.

Typisk salgstopp

Nordahl sier at 17. mai-uken er en klassisk salgstopp for Vinmonopolet.

– Den første toppen kommer ved påske, den andre ved 17. mai, også kommer den klart største til jul. Sommerferien utgjør også en topp, men her er kurven litt slakere, sier han, og påpeker at det blir solgt rundt 4,7 millioner liter uken før jul.

Med 17. mai på fredag og andre pinsedag på mandag er det mange nordmenn som gjør seg klar for langhelg.

– Det er for tidlig å si noe om hvilken effekt dette vil ha. Hvis det er mange som benytter langhelgen til å dra en tur til utlandet selger jo ikke vi like mye. Når butikkene våre stenger pinseaften har vi fasiten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se video: Følge nøye med på ølglasset

Godt vær = økt salg

– Det er mange fridager i mai i år, har dette bidratt til økt salg?

– Det er vanskelig å måle. Fridagene hopper og spretter nå i mai, så det gir et ujevnt salg fra dag til dag. Vi må være gjennom perioden til endt pinse og perioden da pinsen var i fjor for å kunne si noe om det.

Været er også avgjørende for Vinmonopolets salg.

– Grått og surt vær er bremsende på salget. Da selger vi mindre. Er det derimot godt vær med sol og varme, noe vi har nå og det er meldt videre, betyr det gjerne økt salg for Vinmonopolet, sier Nordahl.

– Sånn har det alltid vært, legger han til.

Ned fire prosent i vinter

Nordahl opplyser at salget mellom januar og april i år gikk ned fire prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Vinmonopolet tror en lang vinter med kulde, mye nedbør og annet dårlig vær kan ha bidratt til nedgangen.

– Dette er en uvanlig stor nedgang. Det pleier å være mer jevnt.