Coop kommer dårligst ut av billigkjedene: – Prisene er allerede utdatert

Hyller med matvarer på Coop på Skøyen i Oslo.  I dag økte matvareprisene.
Hyller med matvarer på Coop på Skøyen i Oslo.  I dag økte matvareprisene. Foto: Terje Pedersen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag økte dagligvarekjedene prisene. Kiwi velger derimot å holde igjen. – Et markedsføringstiltak som ikke endrer noe for oss eller for forbrukerne, sier Coop Norge om konkurrentens grep.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er den store dagen. For første gang i år øker matvareprisene, og det har vært varslet en høy prisøkning.

ABC Nyheter har sjekket prisen på åtte matvarer på butikkene Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 på Majorstuen i Oslo.

Vi har sjekket følgende åtte matvarer: Tine meierismør, Norvegia 1 kg hvitost, Axa Havregryn, Friele frokostkaffe 250 gram, Sopps spaghetti 500 gram, Toro tomatsuppe med makaroni, Grandiosa original og Mills dobbelpakning ekte majones.

Coop øker mest

Av de tre butikkjedene vi sjekket var det Coop Extra som kom dårligst ut.

Da ABC Nyheter sjekket prisene på de åtte matvarene tirsdag morgen 31. januar ville handlekurven ha kostet 364,80 kroner. Det er uten tilbudet de hadde på Toro tomatsuppe denne aktuelle dagen. Førpris på den populære suppen var tirsdag 21,40 kroner, mens prisen var 14,98 kroner på tilbud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da vi sjekket igjen onsdag morgen 1. februar, hadde prisene på de samme varene gått opp 6,8 prosent. Da ville samme handlekurv kostet 389,70 kroner.

Størst er prisøkningen på Norvegia, som har gått opp med hele 10,90 kroner. Det betyr en prisøkning på over ni prosent på denne ene varen, som er en favoritt i svært mange norske hjem.

Det er per onsdag morgen fortsatt tilbud på Toro tomatsuppe. Denne har nå originalpris på 24 kroner, og koster 16,80 kroner på tilbud.

Låser prisene

De samme varene på Rema 1000 hadde gått opp 4,9 prosent fra tirsdag til onsdag. Her økte handlekurven fra 358,30 kroner til 375,80 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kiwi, som allerede på tirsdag hadde den billigste handlekurven med 355,30 kroner, har valgt å låse prisene.

Da ser vi bort fra at Kiwi for øyeblikket har et tilbud på Friele frokostkaffe.

Dette kostet varene:

Coop Extra:

Tine meierismør: 47,20 kroner 31. januar og 49,50 kroner 1. februar

Norvegia hvitost 1 kg: 119 kroner 31. januar og 129,90 kroner 1. februar

Axa Lettkokte havregryn: 18,90 kroner 31. januar og 22,90 kroner 1. februar

Friele frokostkaffe: 50,90 kroner 31. januar og 50,90 kroner 1. februar

Sopps spaghetti 500 gram: 17,90 kroner 31. januar og 18,80 kroner 1. februar

Toro tomatsuppe med makaroni: 21,40 kroner 31. januar (14,98 kroner på tilbud) og 24 kroner 1. februar (16,80 kroner på tilbud)

Stabburet Grandiosa: 55,60 kroner 31. januar og 58,90 kroner 1. februar

Mills Ekte majones dobbelpakning: 33,90 kroner 31. januar og 34,80 kroner 1. februar

Kiwi:

Tine meierismør: 47,20 kroner 31. januar og 47,20 kroner 1. februar

Norvegia hvitost 1 kg: 119 kroner 31. januar og 119 kroner 1. februar

Axa Lettkokte havregryn: 18,90 kroner 31. januar og 18,90 kroner 1. februar

Friele frokostkaffe: 47,90 kroner 31. januar (29,90 kroner på tilbud) og 47,90 1. februar (29,90 kroner på tilbud)

Sopps spaghetti 500 gram: 17,90 kroner 31. januar og 17,90 kroner 1. februar

Toro tomatsuppe med makaroni: 14,90 kroner 31. januar og 14,90 kroner 1. februar

Stabburet Grandiosa: 55,60 kroner 31. januar og 55,6 kroner 1. februar

Mills Ekte majones dobbelpakning: 33,90 kroner 31. januar og 33,90 kroner 1. februar

Rema 1000:

Tine meierismør: 47,20 kroner 31. januar og 49,90 kroner 1. februar

Norvegia hvitost 1 kg: 119 kroner 31. januar og 123,90 kroner 1. februar

Axa Lettkokte havregryn: 18,90 kroner 31. januar og 19,5 kroner 1. februar

Friele frokostkaffe: 50,90 kroner 31. januar og 52,90 kroner 1. februar

Sopps spaghetti 500 gram: 17,90 kroner 31. januar og 18,70 kroner 1. februar

Toro tomatsuppe med makaroni: 14,90 kroner 31. januar og 14,90 kroner 1. februar

Stabburet Grandiosa: 55,60 kroner 31. januar og 59,10 kroner 1. februar

Mills Ekte majones dobbelpakning: 33,90 kroner 31. januar og 36,90 kroner 1. februar

– Allerede utdatert

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge. Foto: Espen Solli / Coop
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge. Foto: Espen Solli / Coop

Om prisøkningen sier Coop følgende til ABC Nyheter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er nå inne i en periode med svært hyppige prisendringer, og pristester som denne er et øyeblikksbilde som allerede er utdatert.

– Det er tøff konkurranse i dagligvarebransjen om å ha de laveste prisene, og Coop skal gjøre det vi kan for å holde prisene så lave som mulig. Det viste vi senest til jul, da Extra var billigst av de landsdekkende kjedene, legger Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge til.

– Hva synes dere om Kiwis grep om å ikke sette opp prisene nå?

– Dette er et markedsføringstiltak som ikke endrer noe for oss eller for forbrukerne, som også er våre eiere, sier Kristiansen.

– Det har hele tiden vært en tøff priskonkurranse i markedet, og vi skal fortsatt jobbe for at den billigste handelen alltid skjer hos Extra, som nylig kom best ut av de landsdekkende kjedene i den forrige store pristesten som ble gjennomført.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Coop dårligst ut hos flere

ABC Nyheters prissammenligning bekrefter sammenligninger gjort av E24/VG, der en handlekurv fra Coop Extra har økt med 11 prosent, mot Remas 9,41.

NRK melder blant annet at det billigste toalettpapiret hos Extra er blitt 40 prosent dyrere og koster 24,90, mens det billigste toalettpapiret hos Rema har økt med 15 prosent til 19,50, skriver NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også prisene på kaffe, vaskemidler, sjokolade og meieriprodukter har gått opp, melder både rikskringkasteren og E24. Zalo har blant annet gått fra å koste 27,90 hos Coop Extra 31. januar, mens det kostet 39,90 1. februar. Økningen er på 43 prosent.

Bollestad: – Veldig bekymret

Partileder i KrF , Olaug Bollestad, er veldig bekymret for matvareprisøkningen som kommer fram i dag, spesielt for de som hadde minst fra før.

– Alt har blitt dyrere, og folk som tidligere fikk økonomien til å gå opp må nå be om hjelp. Matsentralene meldte i fjor om mangedobling i antallet som ba om hjelp til mat. Jeg frykter det antallet nå blir enda høyere, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
KrF-leder Olaug Bollestad ber regjeringen ta grep etter at matvareprisene gikk opp i dag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KrF-leder Olaug Bollestad ber regjeringen ta grep etter at matvareprisene gikk opp i dag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Hun mener det nå er aller verst for de som hadde minst fra før og trekker frem minstepensjonister, uføretrygdede og aleneforsørgere.

– Det skulle være vanlige folks tur. Istedenfor ble det vanlige folks tur til å stå i matkø hos Frelsesarmeen, legger hun til, og viser til Arbeiderpartiets valgmotto før valget i 2021.

Bollestad er nå lei av at regjeringen «bare fortsetter å sitte stille i båten».

– KrF har foreslått både en økt strømstøtte og økt barnetrygd. Det er tiltak vi vet hadde utgjort en forskjell for folk. Nå håper jeg regjeringen snart er villig til å lytte!

Tine vil ikke kommentere

Når ABC Nyheter tar kontakt med Tine for en kommentar på prisøkningen deres varer, da særlig Norvegia hvitost 1 kg som var på vår handleliste, vil de ikke kommentere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Prisene ut i butikk er det kundene våre, altså kjedene, som setter. Det er ikke noe vi kan kommentere, sier pressevakt i Tine, Olav Håland til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er vel kjent at hele verdikjeden opplever kraftige kostnadsøkninger. For oss er dette en krevende balanse mellom at norske melkebønder over hele landet, som eier Tine i samvirke, opplever en veldig presset økonomi, samtidig som du og jeg ser økninger på så godt som alle kostnader i livet. Vi er alle forbrukere og kjenner på dette - og har stor forståelse for at mange opplever en krevende hverdag, sier Håland om den generelle prisøkningen vi nå opplever.

Håland vil heller ikke kommentere hvor mye av prisøkningen som går tilbake til dem og bøndene.

– Vi mener selvfølgelig at bonden skal få betalt for den viktige jobben de gjør gjennom våre sterke merkevarer. Dette er en del av samfunnsoppdraget Tine har som melkeprodusentenes eget selskap. Samtidig er vi opptatt av at vi ikke svekker konkurransekraften vår i et marked som blant annet er preget av en stadig høyere grad av import, avslutter han.