SAS innstiller over 4000 flyvninger i sommer

SAS må innstille rundt 5 prosent av de planlagte flyvningene i sommer, som følge av bemanningsproblemer og leveringsforsinkelser på nye fly. Foto: Vidar Ruud / NTB
SAS må innstille rundt 5 prosent av de planlagte flyvningene i sommer, som følge av bemanningsproblemer og leveringsforsinkelser på nye fly. Foto: Vidar Ruud / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet sliter med bemanningen og må innstille rundt 4000 flyvinger mellom mai og september.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er endringer vi gjør over hele programmet og det er viktig å understreke at dette gjelder 4000 av cirka 75.000 flyvninger i samme periode. De fleste passasjerene vil ikke merke det på annen måte at de blir booket over til andre fly på samme dag, bekrefter pressesjef i SAS John Eckhoff til ABC Nyheter.

Det var svenske Dagens Industri som først meldte om innstillingene. Ifølge avisen er det bemanningsproblemer og forsinkelser på levering av nye fly som gjør at det må gjøre et innhogg på de planlagte sommerflyvingene.

Pilotforening reagerer

Tidligere tirsdag meldte Avinor om en passasjerøkning på 349 prosent på sine norske flyplasser fra april i fjor til april i år.

Som følge av pandemien sa SAS opp om lag 5000 ansatte for to år siden, hvorav rundt 500 var piloter. Til Dagens Industri reagerer pilotforeningene på nyheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det eneste vi kan si er at vi fortsatt har 450 kollegaer som ble oppsagt i 2020, sier Martin Lindgren, leder i SAS Pilot Group til avisen.

Fra pandemi til krig

– Vi har jo ansatt flere medarbeidere siden vi gikk til oppsigelser for to år siden, så det er ikke bare å gjeninnsette disse. Det handler om trening og sikkerhetsklarering. I tillegg så er det jo sånn at flaskehalsen er andre steder enn i flyselskapene, svarer Eckhoff og minner om at luftfartsbransjen gikk rett fra to usikre år med pandemi til krig i Europa som blant annet gjør at prisene på flydrivstoff har skutt i været.

– Det er et europeisk og globalt problem med mangel på bemanning. Vi gjør dette nå for å hindre at vi havner i en situasjon i sommer der vi ikke kan fly og passasjerene blir rammet i større grad. Så vi jobber hardt for å minimere ulempene, sier Eckhoff.

Eckhoff har ikke tall på hvor mange av flyvningene som berører norske flyplasser og sier at de jobber nå med å varsle berørte passasjerer.