«Kompani Lauritzen»: Seerne advares før episode

Kristin Ødegård og Dag Otto Lauritzen er programledere for det populære realityprogrammet «Kompani Lauritzen».
Kristin Ødegård og Dag Otto Lauritzen er programledere for det populære realityprogrammet «Kompani Lauritzen». Foto: Matti Bernitz / TV 2
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med tanke på det som nå skjer i Ukraina, så ønsket vi å gjøre seerne oppmerksom på dette helt i starten av episoden, sier TV 2s pressesjef. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig som krigen pågår i Ukraina, går den tredje sesongen av «Kompani Lauritzen» på TV 2.

Og før lørdagens episode har TV 2 sett seg nødt til å ta grep. Nå går de ut med en advarsel til seerne om scener som minner om krig i episoden.

– Krigslignende situasjoner

– I denne episoden av «Kompani Lauritzen» er det krigslignende situasjoner. Med tanke på det som nå skjer i Ukraina, så ønsket vi å gjøre seerne oppmerksom på dette helt i starten av episoden, skriver pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, i en e-post til VG.

Det vil også komme en advarsel til seerne før selve episoden begynner lørdag kveld.

«Vi gjør oppmerksom på at Kompani Lauritzen ble spilt inn før krigshandlingene i Ukraina startet. I deler av dette programmet er det scener som minner om krig og krigshandlinger», vil det stå på skjermen, ifølge VG.

Måtte endre navn

Tidligere har også TV 2 tatt grep med «Kompani Lauritzen»-konseptet som følge av krigen. I mars ble det kjent at det planlagte TV 2-programmet «Tropp Z» bytter navn på grunn av hvordan bokstaven Z brukes i russisk propaganda.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bokstaven «Z» har blitt et symbol på at man støtter Russlands krigføring og invasjon av Ukraina. Det nye navnet er «Tropp 1».

I det nye konseptet skal ikke kjendiser være deltakere, men unge voksne som trenger en ny start i livet.

«Kompani Lauritzen» ble raskt en seerfavoritt etter sin inntreden i 2020. Programmet ble sett av over 700.000 seere både onsdag og lørdag i påskeuken, og var dermed det mest sette programmet i påsken, skriver NTB.