– F-35 B og C skades ved overlydshastighet

U.S. Marines F-35B Lightning II. NTB Scanpix/Reuters.
U.S. Marines F-35B Lightning II. NTB Scanpix/Reuters.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den amerikanske marinens versjoner av F-35 Joint Strike Fighter kan ikke opprettholde overlydshastighet uten å risikere betydelige strukturelle skader, som kan gå ut over flyets stealth-egenskaper. – Kjenner ingen slike begrensninger ved de norske flyene, sier Luftforsvaret. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Feilen forekommer i fly av typen F-35B og -C, andre versjoner enn dem Norge har kjøpt, modell A.

– Dette er en annen versjon enn det Norge har kjøpt, som er F-35A versjonen. Vi kjenner ikke til noen slike begrensninger på de norske flyene. F-35 finnes i tre ulike versjoner, sier talsperson i Luftforsvaret, major Stian Roen, til ABC Nyheter.

Hos den amerikanske marinens flytyper har man funnet skade på stealth-belegget etter at etterbrennerne blir avfyrt.

Etterbrenner er en innretning for økning av en jetmotors skyvkraft. De kan være aktuelle å bruke for å unnvike fiendtlige kampfly eller antiluftskyts. Stealth-egenskapene, som skal skjule flyene fra radar og infrarøde kameraer, har vært et viktig salgsargument for F-35 siden starten. Nå later det til at pilotene av B- og C-versjonene kan bli nødt til å velge mellom fart og stealth.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Smitteappen ikke trygg nok for deler av Forsvaret

«Bobler og brannskader»

Defense News melder at den store svakheten ikke vil bli rettet opp, trass risikoen for å underminere stealth-systemet. Men myndighetene har bestemt at det vil koste for mye å ta grep:

«Problemet ble avvist 17. desember 2019 uten videre grep, og i samråd med det amerikanske militæret», sier F-35 Joint Program Office (JPO) i en uttalelse til nettstedet. «Avviksrapporten ble lagt vekk under kategorien ‘ingen plan om å korrigere’, som brukes av F-35-teamet når den operative verdien av en oppretting ikke rettferdiggjør den anslåtte kostnaden».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Norske F-35 jagerfly på Rygge militære flyplass i Østfold. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Norske F-35 jagerfly på Rygge militære flyplass i Østfold. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Feilen ble først påvist i november 2011 etter at to F-35-fly fikk «bobler og brannskader» på stealth-belegget etter å ha fløyet i Mach 1,3 og 1,4 nær flyenes maksimale høyde på 50.000 fot. Overlydsflyenes hastighet angis ofte i machtall, det vil si forholdet mellom flyets hastighet og lydens hastighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre tester viste varmeskader som også skal ha ha satt halen til flyene i fare.

Les også: Sverige avlyser gigantisk militærøvelse

Må fly saktere

F-35 JPO sier til Defense News at en eventuell løsning vil kreve betydelig utvikling og tester, en løsning som ikke har blitt akseptert av forsvarsdepartementet Pentagon på grunn av kostnaden.

«Isteden forholder man seg til problemet ved en prosedyre med tidsbegrensning på flygning i høy hastighet», sier JPO til nettstedet. Begrensninger som tidligere har vært innført på bruken av etterbrennere på F-35B og -C gjør at flyene kun kan fly ved hastigheten Mach 1,3 i 40-50 sekunder uten å risikere skader.

Les også: Stortinget hemmeligholder kritisk rapport om F-35

– Gjelder ikke de norske flyene

Major Stian Roen. Foto: Forsvaret.
Major Stian Roen. Foto: Forsvaret.

De norske F-35A-flyene kan ifølge major Stian Roen nå nesten 2000 kilometer i timen – 1,6 mach, og kan fly i overlydshastighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– F-35 kan utnytte sin toppfart over lengre tid – også når flyet er fullastet med våpen og drivstoff, sier han til ABC Nyheter.

Nylig har de norske F-35 flyene vært på sitt første utenlandsoppdrag, Iceland Air Policing.

Les også: Norske jagerfly patruljerer islandsk luftrom

Artikkelen fortsetter under annonsen

– F-35 er mye mer enn en F-16-erstatning. Våpensystemet tilfører hele Forsvaret en rekke nye kapasiteter vi aldri tidligere har hatt. F-35 bidrar til at andre luft, sjø og landstyrker kan gjøre sin jobb sikrere og mer effektivt. F-35 kan komme raskt og usett på plass, og kan bidra til å gi beslutningstakere god oversikt og informasjon om situasjonen. F-35 hindrer at norsk suverenitet trues, sier major Roen til ABC Nyheter.

ABC Nyheter omtalte onsdag alvorlige feil og mangler ved IT-systemet også de norske F-35-flyene bruker, ALIS.

Les også: USA bekrefter: Alvorlige mangler ved norske F-35

Kilde: nettstedet Task & Purpose