Fikk nylig nytt utseende – nå kan Joika-gutten forsvinne fra butikkhyllene

Joika ble ny i februar. Men nå stilles det moralske spørsmål ved produktets utseende.
Joika ble ny i februar. Men nå stilles det moralske spørsmål ved produktets utseende. Foto: Ola Karlsen/ ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i år annonserte Nortura AS byttet emballasje. I midten av februar ble hermetikkboksene byttet ut med papp. Nå står navnet og joika-gutten for tur.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke lenge side Nortura tok miljøgrep og byttet ut metallboksene sine til fordel for hermetiske kartonger av papp.

Blant produktene som fikk ny innpakning var joikakakene. Nå stilles det moralske spørsmål ved produktets utseende.

Samerådet ytret nylig et ønske om å fjerne både navnet «Joika» og den velkjente Joika-gutten som er å se på emballasjen. Temaet var allerede på bordet hos Nortura da Samerådet kom med ønsket.

– Før kritikken hadde vi allerede planer om å endre designet på Joika. Nå ønsker vi å ta en prat med Samerådet før vi går i gang med prosessen, sier Nortura kommunikasjonsrådgiver Marthine Petersen til NRK.

Les også: Stor test av kjøttboller og «kjøttboller»

Nortura har ikke bestemt seg for hva det nye designet eventuelt blir, og hvis Samerådet får det som de vil blir både navnet og gutten borte. Årsaken er at mange mener at joikakakenes logo er utdatert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vil at dette produktet skal forsvinne ut i intet. Joikakartongene har en karikert forside, sier leder for Samerådets kulturavdeling Christina Hætta på Dagsnytt 18.

Nortura lytter til kritikerne og gjør endringer, men de kommer ikke med det første.

– Det vil bli endringer. Men først må vi bruke opp emballasjen som allerede er trykket opp. Det blir i hvert fall ikke før sommeren, sier Petersen til NRK.

Les også: I Oslo vil halvparten kutte forbruket av rødt kjøtt