Postens nye reklamefilm skaper reaksjoner

Se reklamefilmen her.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Postens nye reklamefilm viser postbudet som faren til Jesus. Det har skapt reaksjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forrige uke hadde Postens nye reklamefilm premiere på tv-skjermer landet over. Filmen, som ble spilt inn i Ksar Ait Ben Haddou i Marokko tidligere i høst, har vekket ulike følelser blant publikum.

I reklamefilmen ser man et blondt postbud som rir på et esel inn i det som skal forestille byen Nazareth. Postbudet bærer en brevrull adressert til Josef og Maria, og idet han ankommer brevets destinasjon, er det Maria som åpner døren. Blikkene deres møtes og attraksjonen er åpenbar.

Ni måneder senere sitter mørkhårede Josef og Maria i stallen i Betlehem, hvor Maria vugger et blondt, blåøyd spedbarn.

Seerne kan tenke seg til hva som skjedde.

Anklaget for blasfemi

«Her har jo Posten bommet totalt, respektløs både mot de kristne og mot julebudskapet. Og det like før jul». Foto: Skjermdump/Posten
«Her har jo Posten bommet totalt, respektløs både mot de kristne og mot julebudskapet. Og det like før jul». Foto: Skjermdump/Posten

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. I kommentarfeltet under videoen på Postens offisielle Facebook-side, har flere tatt til tastaturet for å uttrykke sin misnøye med reklamen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Blasfemisk», mener en.

«Her har jo Posten bommet totalt, respektløs både mot de kristne og mot julebudskapet. Og det like før jul», melder en annen.

«Hva tenkte dere på med denne reklamen? Trist at dere tråkker på noe av det fineste vi tror på!» skriver en tredje.

Mange andre sier seg enig, og noen skriver at de bytter tv-kanal når reklamen kommer på. En rekke brukere skriver at de håper Posten trekker reklamen, og at de som følge av reklamen ikke lenger kommer til å være kunder hos bedriften.

Godkjent av kirken

– At noen opplever at troen deres blir latterliggjort er jo selvfølgelig ikke positivt, sier kommunikasjonsrådgiver i Kirkelig fellesråd i Oslo, Finn Folke Thorp, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv synes han reklamen er morsom.

– Vi i Posten har aldri før opplevd at en reklame har engasjert så mye. Den har allerede blitt sett flere tusen ganger, og hittil virker det som at den er ekstremt godt likt, sier ressesjef i Posten Norge, John Eckhoff.
– Vi i Posten har aldri før opplevd at en reklame har engasjert så mye. Den har allerede blitt sett flere tusen ganger, og hittil virker det som at den er ekstremt godt likt, sier ressesjef i Posten Norge, John Eckhoff.

– Den var underholdende og hadde en artig vri. Det er jo også en bekreftelse på at juleevangeliet er en helt sentral historie rundt juletider. Det er jo ingen som faktisk tror at postmannen var faren til Jesus, så det tror jeg ikke man skal være redd for, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Thorp forteller at han nylig diskuterte reklamen med en kollega, som hadde samme reaksjon som han selv.

– Jeg kan ikke svare på vegne av alle, men både personlig og som mitt arbeide reagerte jeg bare positivt på det. Jeg har ikke registrert noen negativ respons i kirken, sier han.

– Laget med varme og kjærlighet

Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, tar kritikken med knusende ro.

Han sier til ABC Nyheter at han er stolt av reklamefilmen.

I reklamefilmen ser man et blondt postbud som rir på et esel inn i det som skal forestille byen Nazareth. Postbudet bærer en brevrull adressert til Josef og Maria.
I reklamefilmen ser man et blondt postbud som rir på et esel inn i det som skal forestille byen Nazareth. Postbudet bærer en brevrull adressert til Josef og Maria.

– Vi i Posten har aldri før opplevd at en reklame har engasjert så mye. Den har allerede blitt sett flere tusen ganger, og hittil virker det som at den er ekstremt godt likt, sier Eckhoff.

Pressesjefen forklarer at målet med reklamefilmen er å få frem at Posten har vært en del av norsk jul i mange år – akkurat som juleevangeliet.

– Vi likte ideen veldig godt da reklamebyrået presenterte den for oss. Ved å kombinere juleevangeliet med det kjente vandrerhistorien om at «Det er sikkert postmannen sin», har vi brukt humor for å få frem de budskapene vi vil formidle til folk før jul.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Humor er jo et godt virkemiddel

Spesielt positive tilbakemeldinger kommer fra unge på sosiale medie-plattformen Instagram. Eckhoff mener at dette er en viktig målgruppe på grunn av hvor utbredt netthandel er i dagens samfunn, noe unge benytter seg mye av.

Pressesjef i Posten, John Eckhoff, er storfornøyd med både reklamefilmen og reaksjonene. Foto: Posten
Pressesjef i Posten, John Eckhoff, er storfornøyd med både reklamefilmen og reaksjonene. Foto: Posten

Gjennom reklamefilmen mener han at de har klart å skape varme rundt varemerket.

– Humor er jo et godt virkemiddel for å skape reaksjoner og oppmerksomhet, sier han og legger til:

– Reklamen er laget med humor og varme.

Les også: Tre av ti kirkemedlemmer sier de tror på Gud