Dale: – Lite sannsynlig med elfly i 2023
Sammen med flere aktører jobber Avinor for å få etablert den første kommersielle elfly-ruta i Norge fra 2023, mellom Stavanger og Bergen. Samferdselsministeren tror det er et urealistisk tidsperspektiv.
Regjeringen har gitt Avinor og Luftfartstilsynet i oppdrag å legge til rette for kommersielle elfly i norsk luftfart. De skal legge fram en plan for innfasing av elfly for Samferdselsdepartementet før jul.
Foreløpig er det kjent at Avinor samarbeider med Sparebank Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen Stavanger-regionen om å etablere verdens første kommersielle elfly-rute mellom Stavanger og Bergen fra 2023.
– Dette er en verdensrekord ingen har bedre forutsetninger enn oss for å klare. Her bidrar store partnere, og det er ingen tvil om at det er realisme i dette, har administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen tidligere sagt til Stavanger Aftenblad.
Bakgrunn: Sola og Flesland vil bli først med kommersiell elfly-rute
Dale mener tidsperspektivet er urealistisk
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har fått spørsmål fra Stortingsrepresentant Ruth Grung (Ap) om elfly-satsingen i Norge. I sitt svar sier statsråden at tidsrammen for verdens første kommersielle elfly-rute er urealistisk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Regjeringen ønsker å være i front hva gjelder nye teknologiske løsninger for å gjøre transportsektoren mer miljøvennlig. Det er likevel lite sannsynlig at vi vil ha kommersielle flyvninger med elfly i 2023, skriver Dale.
Han viser til at departementet avventer programmet Avinor og Luftfartstilsynet skal legge fram om innfasingen av elektriske fly i norsk luftfart.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAvinor: – Det kommer til å skje
Avinor-sjef Dag Falk-Petersen tror også det er i overkant optimistisk å få på plass den første kommersielle elfly-ruten allerede i 2023.
– Dette er framtiden. Tro aldri at dette ikke vil skje. Tro meg. Det kommer til å skje. Det vil nok gå ytterligere to-tre år før det vil skje, men det vil skje, sa han under årets Zerokonferanse i Oslo.
Avinor mener kortbanenettet i norsk innenriks luftfart er godt egnet for elfly-ruter, da det er snakk om mange korte, men svært trafikkerte flyruter.
Artikkelen fortsetter under annonsenWiderøe vil være et av selskapene som i framtiden kan få mange hel-elektriske flyruter i sin portefølje.
Widerøe-sjef Stein Nilsen har en visjon om nullutslipp i selskapet, og tror at midten av 2020-tallet er en realistisk tidsramme for å innføre de første kommersielle elfly-rutene. Han er imidlertid bekymret for at utviklingen ikke går raskt nok til at flybransjen skal få ned sine utslipp tilstrekkelig i tide.
VIDEO: Avinors elfly måtte nødlande under Arendalsuka med Falk-Petersen og statssekretær Aase Marthe Horrigmo om bord. Her heves flyet: