Dale: – Lite sannsynlig med elfly i 2023

Samferdselsminister Jon Georg Dale tror det er lite sannsynlig at vi får den første kommersielle elfly-ruta i Norge allerede i 2023.
Samferdselsminister Jon Georg Dale tror det er lite sannsynlig at vi får den første kommersielle elfly-ruta i Norge allerede i 2023. Foto: Lise Åserud / NPK
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med flere aktører jobber Avinor for å få etablert den første kommersielle elfly-ruta i Norge fra 2023, mellom Stavanger og Bergen. Samferdselsministeren tror det er et urealistisk tidsperspektiv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen har gitt Avinor og Luftfartstilsynet i oppdrag å legge til rette for kommersielle elfly i norsk luftfart. De skal legge fram en plan for innfasing av elfly for Samferdselsdepartementet før jul.

Foreløpig er det kjent at Avinor samarbeider med Sparebank Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen Stavanger-regionen om å etablere verdens første kommersielle elfly-rute mellom Stavanger og Bergen fra 2023.

– Dette er en verdensrekord ingen har bedre forutsetninger enn oss for å klare. Her bidrar store partnere, og det er ingen tvil om at det er realisme i dette, har administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen tidligere sagt til Stavanger Aftenblad.

Bakgrunn: Sola og Flesland vil bli først med kommersiell elfly-rute

Dale mener tidsperspektivet er urealistisk

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har fått spørsmål fra Stortingsrepresentant Ruth Grung (Ap) om elfly-satsingen i Norge. I sitt svar sier statsråden at tidsrammen for verdens første kommersielle elfly-rute er urealistisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringen ønsker å være i front hva gjelder nye teknologiske løsninger for å gjøre transportsektoren mer miljøvennlig. Det er likevel lite sannsynlig at vi vil ha kommersielle flyvninger med elfly i 2023, skriver Dale.

Han viser til at departementet avventer programmet Avinor og Luftfartstilsynet skal legge fram om innfasingen av elektriske fly i norsk luftfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avinor: – Det kommer til å skje

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen tror også det er i overkant optimistisk å få på plass den første kommersielle elfly-ruten allerede i 2023.

– Dette er framtiden. Tro aldri at dette ikke vil skje. Tro meg. Det kommer til å skje. Det vil nok gå ytterligere to-tre år før det vil skje, men det vil skje, sa han under årets Zerokonferanse i Oslo.

Avinor mener kortbanenettet i norsk innenriks luftfart er godt egnet for elfly-ruter, da det er snakk om mange korte, men svært trafikkerte flyruter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Widerøe vil være et av selskapene som i framtiden kan få mange hel-elektriske flyruter i sin portefølje.

Widerøe-sjef Stein Nilsen har en visjon om nullutslipp i selskapet, og tror at midten av 2020-tallet er en realistisk tidsramme for å innføre de første kommersielle elfly-rutene. Han er imidlertid bekymret for at utviklingen ikke går raskt nok til at flybransjen skal få ned sine utslipp tilstrekkelig i tide.

VIDEO: Avinors elfly måtte nødlande under Arendalsuka med Falk-Petersen og statssekretær Aase Marthe Horrigmo om bord. Her heves flyet: