Havarikommisjonen har etterforsket 15 helikopterhavarier på tre år

Vraket av helikopteret, som lørdag havarerte i fjellsiden overfor Kvenvikvannet ved Alta. Seks personer omkom i ulykken.
Vraket av helikopteret, som lørdag havarerte i fjellsiden overfor Kvenvikvannet ved Alta. Seks personer omkom i ulykken. Foto: Foto: Tom Skoglund / Altaposten / NTB scanpix

– Det er trygt å fly med helikopter i Norge, selv om innlandshelikopter har en større ulykkesrisiko enn for eksempel kommersiell flytrafikk, kommenterer Luftfartstilsynet. 

Om ettermiddagen lørdag 31. august 2019 fikk et helikopter problemer ved fjellet Skoddevarre, sørvest for Alta sentrum. Helikopteret, av typen Airbus AS 350 B3E, traff bakken, og det oppstod en intens brann. Seks unge personer på 19 år og i 20-årene omkom i ulykken.

Helikopterets motor, girboks, hale, et sterkt varmeskadd minneenhet og andre komponenter ble tatt til Havarikommisjonens kontorer på Kjeller ved Lillestrøm for å prøve å finne årsaken til ulykken.

Bakgrunn: Fire omkom i Alta-ulykken

Ulykken er ikke det eneste helikopterhavariet Havarikommisjonen har på sitt bord i dag. Åtte andre havarier er per i dag under etterforskning. Deriblant fra 17. februar i år, der to personer omkom i fjellene i Hordaland, og fra 23. mars der to ble skadd etter at helikopteret mistet turtall og krasjet i trekronene i Telemark.

15 havarier på tre år

Til sammen har det vært 15 helikopterhavarier siden starten av 2016 som Havarikommisjonen har valgt å etterforske. Bare i 2019 har det vært seks havarier. Det har vært 80 siden januar 2000 med 49 omkomne. (Til sammenligning: Et enkelt søk i den svenske havarikommisjonens database viser 60 havarier.)

Selv om ikke alle havariene endte i dødsfall, presiserer den norske kommisjonen at disse ulykkene kunne ha fått langt verre utfall.

En mann og en kvinne i 40-årene fra Rogaland omkom da helikopteret av typen Robinson R-44 styrtet i Røldalsfjellet i Hordaland 17. februar. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
En mann og en kvinne i 40-årene fra Rogaland omkom da helikopteret av typen Robinson R-44 styrtet i Røldalsfjellet i Hordaland 17. februar. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

– Når det gjelder våre undersøkelser generelt, ligger det i våre kriterier for utvelgelse av et element at det kunne ha gått mye verre og blitt en enda mer alvorlig ulykke, sier lederen, William J. Bertheussen til ABC Nyheter.

– Havarikommisjon gjør grundige dybdeundersøkelser og fremmer på bakgrunn av dette forbedringsforslag til ulike aktører innen luftfartssektoren. Det gjøres med ett formål, nemlig å bedre sikkerheten, ikke å fordele skyld og ansvar, sier han.

Havarikommisjonens arbeidsbelastning er for tiden veldig høy og kommisjonen er nå nødt til å ansette flere. Innlands helikopterhavarier er sterkt representert i sakene, og har bidratt til dette.

Større ulykkesrisiko enn fly

De foreløpige rapportene viser at flere av ulykkene siden 2016 kunne ha ført til alvorligere skader.
Her er noen eksempler:

  • I august nødlandet en pilot i grevens tid – helikopteret sviktet tre meter over bakken.
  • I mars mistet et helikopter rotorturtall og traff tretoppene i en granskog før det krasjet.
  • I to andre tilfeller veltet helikopteret like etter landing.
25. mai i fjor kom et helikopter ut av kontroll i forbindelse med landing ved Skogn. Foto: SHF
25. mai i fjor kom et helikopter ut av kontroll i forbindelse med landing ved Skogn. Foto: SHF

Ulykken i Alta 31. august var det femte havariet med helikoptertypen Airbus Helicopter AS 350 B3 siden 2016. Fire andre var med Robinson 44 og 44 II. Dette behøver ikke i seg selv å bety noe, ettersom disse er populære modeller.

Bertheussen henviser til Luftfartstilsynet når det gjelder mulige grunner til å stille spørsmål ved sikkerheten til sektoren. Luftfartstilsynet på sin side ser separat på helikoptertrafikken offshore og innlands. Innenlands har dårligere statistikk.

– Det er trygt å fly med helikopter i Norge, selv om innlandshelikopter har en større ulykkesrisiko her enn i for eksempel kommersiell flytrafikk, sier Wenche Olsen, avdelingsdirektør for fagavdelingen ved Luftfartstilsynet.

– Trafikken har økt med 50 prosent

– Historisk sett så har offshore helikopter hatt veldig lave ulykkestall – også lavere enn kommersiell fly. Så kom Turøyulykken (13 omkomne, journ.anm.) og bidro selvfølgelig til at dette endret seg – men historisk sett har ulykkestallene her vært lave.

Helikopterulykker med dødelige utfall i Norge siden 2000

  • 31. august 2019: Seks personer mistet livet da et Airbus H125-helikopter (tidligere kjent som Eurocopter AS-350) styrtet ved fjellet Skoddevarre i Alta. Helikopteret ble operert av selskapet Helitrans.
  • 16. februar 2019: Et ektepar i 40-årene omkom i en ulykke med sitt eget helikopter av typen Robinson R44 i Røldalsfjellet i Hordaland.
  • 26. oktober 2017: Et russisk Mi-8 helikopter styrtet utenfor Barentsburg på Svalbard. Åtte mennesker mistet livet i ulykken, tre besetningsmedlemmer og fem forskere. Kun én av de omkomne ble funnet.
  • 29. april 2016: Tolv menn og én kvinne omkom da et Super Puma-helikopter styrtet etter at rotoren løsnet ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland. Helikopteret var operert av selskapet CHC Helikopter Service.
  • 14. januar. 2014: To menn omkom da et helikopter fra Norsk Luftambulanse traff en høyspentlinje og gikk i bakken ved Sønsterudtunnelen på E16 i Hole.
  • 11. januar 2012: To personer omkom da et helikopter av typen Robinson R44 tilhørende Jämtlands Flyg gikk ned ved Mosjøen.
  • 4. juli 2011: Fem omkom da et helikopter av typen Eurocopter AS350 B3 tilknyttet Airlift-basen i Kinsarvik, havarerte i Hardanger under et privat flytteoppdrag.
  • 27. januar 2010: Alle fire om bord omkom da et helikopter av typen Robinson R44 Astro styrtet og gikk gjennom isen utenfor havnebassenget i Horten. Helikopteret tilhørte Midtnorsk Helikopterservice AS.
  • 4. februar 2009: Piloten omkom da et helikopter av typen Airbus AS-350B havarerte da det sto på bakken i Rostadalen i Målselv, Indre Troms.
  • 30. mars 2008: Tre personer omkom da et russisk helikopter av typen Mi-8 med ni personer om bord styrtet cirka 4 kilometer fra Barentsburg på Svalbard.
  • 14. september 2006: To personer omkom da et helikopter styrtet under frakt av bygningsmaterialer på Voss. Fraktevaieren fikk sleng og kom bort i halerotoren. '
  • 11. mai 2005: Én omkom og en ble skadd da et passasjerhelikopter traff tretopper og nødlandet i skrått terreng i Kolsås i Bærum.
  • 24. oktober 2004: Én omkom da et helikopter nødlandet i sjøen ved Breistein fergekai i Hordaland etter tap av rotorturtall.
  • 14. desember 2000: Én omkom da helikopteret traff bakken i stor kraft på Valdresflya i Oppland i snøbyger og dårlig sikt.

Kilde: NTB og ABC Nyheter

– For innlandshelikopter har det historisk sett vært en del ulykker, og det har derfor vært stort fokus både fra myndigheter og operatørene på å jobbe med å bedre sikkerheten, sier Olsen.

En del av ulykkene kan forklares med at innenlandshelikoptre gjør mange krevende operasjoner, for eksempel redning eller hengende last. Samtidig har det også vært en generell økning i trafikken, også fritidsaktiviteter.

– En foreløpig gjennomgang viser at for de siste 10 år – for innlandshelikopter – så har trafikk og aktivitet økt med cirka 50 prosent. I samme periode så har antall ulykker vært på samme nivå, eller en liten nedgang. Det betyr at ulykkesraten i dette segmentet har gått ned de siste 10 år, sier hun.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært