Mener russerne «viser styrke»:

Amerikanerne sendte stealth-jagere for å «avskjære» russiske bombefly

NORAD avskjærer russiske bombe- og kampfly utenfor kysten av Alaska tirsdag. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA.
NORAD avskjærer russiske bombe- og kampfly utenfor kysten av Alaska tirsdag. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA.

Amerikanske kampfly fra NORAD har to ganger denne uken «avskjært» russiske bombe- og jagerfly i internasjonalt luftrom utenfor kysten av Alaska. Også utenfor Norge er det jevnlig slik flyaktivitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To F-22 stealthjagere og et E-3 overvåkingsfly (AWACS) fra det amerikansk-kanadiske luftforsvarssamarbeidet NORAD identifiserte og avskjærte tirsdag fire russiske Tupolev Tu-95 bombefly og to russiske jagere av typen Su-35, som kom inn i det amerikanerne kaller «Alaskas luftforsvar-identifikasjonssone».

De russiske flyene forble i internasjonalt luftrom og gikk aldri inn i amerikansk eller kanadisk luftrom, understreker NORAD i sin pressemelding.

Oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter. Foto: FOH.
Oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter. Foto: FOH.

Det var andre gang på to dager med slike møter, melder CNN. Mandag ble fire russiske bombefly og to kampfly møtt på samme måte i dette luftrommet. NORAD står for North American Aerospace Defense Command. Den kanadisk-amerikanske organisasjonen har ansvar for luft/romvarsling og kontroll over det nordamerikanske kontinentet.

Hyppigere – også i Norge

Møter mellom russiske fly og fly fra NATO-land har blitt hyppigere de siste åra.

Med jevne mellomrom identifiserer og følger også norske kampfly russiske fly i internasjonalt luftrom nær Norge. 19 ganger har norske kampfly vært på vingene hittil i år, og har identifisert 37 russiske fly, opplyser senior talsperson i Forsvarets operative hovedkvarter, oberstløytnant Ivar Moen.

– Så langt i år er vi innenfor normalen av slike russiske flyvninger, kanskje litt høyere, sier han til ABC Nyheter.

Oberstløytnanten understreker at flyaktiviteten i nord «er preget av profesjonalitet og ryddige, avklarte forhold fra både russisk og norsk side». All aktivitet skjer i internasjonalt luftrom.

I norsk sammenheng er det ikke snakk om «avskjæringer», men identifiseringer, understreker oberstløytnanten.

– «Avskjæring» er et ønske om å påvirke andres flyvemønster.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NORAD avskjærer russiske bombe- og kamfly i «luftforsvars-identifikasjonssonen» utenfor Alaska denne uken. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA
NORAD avskjærer russiske bombe- og kamfly i «luftforsvars-identifikasjonssonen» utenfor Alaska denne uken. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA

«Signaliserer styrke»

NORAD bruker et omfattende system av radarer, satellitter og kampfly i dette overvåkingsarbeidet.

Bombeflyvningene betraktes av amerikansk forsvar som del av russiske øvelser for en potensiell krise, samtidig som de «signaliserer styrke», skriver CNN. Det er spenninger mellom Russland og NATO i flere geopolitisk brennbare spørsmål: russisk annektering av Krim-halvøya 2014, russisk støtte til separatister i Øst-Ukraina, russisk støtte til den syriske despoten Bashar al-Assad, antatt russisk innblanding i det amerikanske presidentvalget i 2016, og NATOs styrkeoppbygging i Baltikum, med mer.

Det amerikanerne kaller en «identifikasjonssone» strekker seg omkring 320 kilometer utenfor kysten av Alaska. Ifølge amerikanske myndigheter har russiske bombe- og kampfly fløyet inn i dette luftrommet flere ganger de siste par åra, og blitt møtt på tilsvarende vis. Bombeflygningene ble gjenopptatt i 2007 som del av Russlands innsats for å styrke sin militære kapasitet, skriver CNN.

Les også: Pompeo sier han og Putin er enig om veien videre i Syria

Kraftig økning under Trident Juncture

Amerikansk V-22 Osprey over Byneset, Trondheim under militærøvelsen Trident Juncture. 28. oktober 2018. Øvelsen var den største i sitt slag i Norge siden 1980-tallet. Omkring 50.000 soldater, 250 fly, 65 skip og 10.000 kjøretøy tok del. NTB Scanpix/AFP.
Amerikansk V-22 Osprey over Byneset, Trondheim under militærøvelsen Trident Juncture. 28. oktober 2018. Øvelsen var den største i sitt slag i Norge siden 1980-tallet. Omkring 50.000 soldater, 250 fly, 65 skip og 10.000 kjøretøy tok del. NTB Scanpix/AFP.

Ikke minst har aktiviteten i Østersjøen vært hyppig og til dels svært nærgående.

– Andre steder i Europa, for eksempel Østersjøen og Baltikum er det en russisk flyaktivitet vi ikke kjenner igjen hos oss i nord, sier oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter til ABC Nyheter.

Da NATO-øvelsen Trident Juncture ble avholdt i Norge i fjor høst observerte Forsvaret en kraftig økt økt flyaktivitet fra russisk side.

«Dette var sannsynligvis med ambisjon om å monitorere øvingsaktiviteten, og var som forventet», skriver Forsvaret i en oppsummering. Ifølge Forsvarets såkalte QRA-statistikk ble det i 2018 gjennomført 57 såkalte scrambles (utrykninger med NATO-beredskapsfly) fra Bodø, og 100 identifiseringer.

Tilsvarende tall for 2017 var 37 utrykninger og 57 identifiseringer.

– Aktiviteten har vært mye den samme siden den kalde krigen, men var noe mer sporadisk før 2006, sier oberstløytnanten.

Les også: Danmark vurderer å utplassere jagerfly på Grønland

Russiske kampfly på vingene utenfor Norges kyst i januar 2018. Foto: Forsvaret
Russiske kampfly på vingene utenfor Norges kyst i januar 2018. Foto: Forsvaret

Les også:

Personvernpolicy