Mener russerne «viser styrke»:Amerikanerne sendte stealth-jagere for å «avskjære» russiske bombefly

NORAD avskjærer russiske bombe- og kampfly utenfor kysten av Alaska tirsdag. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA.
NORAD avskjærer russiske bombe- og kampfly utenfor kysten av Alaska tirsdag. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske kampfly fra NORAD har to ganger denne uken «avskjært» russiske bombe- og jagerfly i internasjonalt luftrom utenfor kysten av Alaska. Også utenfor Norge er det jevnlig slik flyaktivitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

To F-22 stealthjagere og et E-3 overvåkingsfly (AWACS) fra det amerikansk-kanadiske luftforsvarssamarbeidet NORAD identifiserte og avskjærte tirsdag fire russiske Tupolev Tu-95 bombefly og to russiske jagere av typen Su-35, som kom inn i det amerikanerne kaller «Alaskas luftforsvar-identifikasjonssone».

De russiske flyene forble i internasjonalt luftrom og gikk aldri inn i amerikansk eller kanadisk luftrom, understreker NORAD i sin pressemelding.

Oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter. Foto: FOH.
Oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter. Foto: FOH.

Det var andre gang på to dager med slike møter, melder CNN. Mandag ble fire russiske bombefly og to kampfly møtt på samme måte i dette luftrommet. NORAD står for North American Aerospace Defense Command. Den kanadisk-amerikanske organisasjonen har ansvar for luft/romvarsling og kontroll over det nordamerikanske kontinentet.

Hyppigere – også i Norge

Møter mellom russiske fly og fly fra NATO-land har blitt hyppigere de siste åra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med jevne mellomrom identifiserer og følger også norske kampfly russiske fly i internasjonalt luftrom nær Norge. 19 ganger har norske kampfly vært på vingene hittil i år, og har identifisert 37 russiske fly, opplyser senior talsperson i Forsvarets operative hovedkvarter, oberstløytnant Ivar Moen.

– Så langt i år er vi innenfor normalen av slike russiske flyvninger, kanskje litt høyere, sier han til ABC Nyheter.

Oberstløytnanten understreker at flyaktiviteten i nord «er preget av profesjonalitet og ryddige, avklarte forhold fra både russisk og norsk side». All aktivitet skjer i internasjonalt luftrom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I norsk sammenheng er det ikke snakk om «avskjæringer», men identifiseringer, understreker oberstløytnanten.

– «Avskjæring» er et ønske om å påvirke andres flyvemønster.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
NORAD avskjærer russiske bombe- og kamfly i «luftforsvars-identifikasjonssonen» utenfor Alaska denne uken. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA
NORAD avskjærer russiske bombe- og kamfly i «luftforsvars-identifikasjonssonen» utenfor Alaska denne uken. Foto: NORAD og USNORTHCOM PA

«Signaliserer styrke»

NORAD bruker et omfattende system av radarer, satellitter og kampfly i dette overvåkingsarbeidet.

Bombeflyvningene betraktes av amerikansk forsvar som del av russiske øvelser for en potensiell krise, samtidig som de «signaliserer styrke», skriver CNN. Det er spenninger mellom Russland og NATO i flere geopolitisk brennbare spørsmål: russisk annektering av Krim-halvøya 2014, russisk støtte til separatister i Øst-Ukraina, russisk støtte til den syriske despoten Bashar al-Assad, antatt russisk innblanding i det amerikanske presidentvalget i 2016, og NATOs styrkeoppbygging i Baltikum, med mer.

Det amerikanerne kaller en «identifikasjonssone» strekker seg omkring 320 kilometer utenfor kysten av Alaska. Ifølge amerikanske myndigheter har russiske bombe- og kampfly fløyet inn i dette luftrommet flere ganger de siste par åra, og blitt møtt på tilsvarende vis. Bombeflygningene ble gjenopptatt i 2007 som del av Russlands innsats for å styrke sin militære kapasitet, skriver CNN.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Pompeo sier han og Putin er enig om veien videre i Syria

Kraftig økning under Trident Juncture

Amerikansk V-22 Osprey over Byneset, Trondheim under militærøvelsen Trident Juncture. 28. oktober 2018. Øvelsen var den største i sitt slag i Norge siden 1980-tallet. Omkring 50.000 soldater, 250 fly, 65 skip og 10.000 kjøretøy tok del. NTB Scanpix/AFP.
Amerikansk V-22 Osprey over Byneset, Trondheim under militærøvelsen Trident Juncture. 28. oktober 2018. Øvelsen var den største i sitt slag i Norge siden 1980-tallet. Omkring 50.000 soldater, 250 fly, 65 skip og 10.000 kjøretøy tok del. NTB Scanpix/AFP.

Ikke minst har aktiviteten i Østersjøen vært hyppig og til dels svært nærgående.

– Andre steder i Europa, for eksempel Østersjøen og Baltikum er det en russisk flyaktivitet vi ikke kjenner igjen hos oss i nord, sier oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da NATO-øvelsen Trident Juncture ble avholdt i Norge i fjor høst observerte Forsvaret en kraftig økt økt flyaktivitet fra russisk side.

«Dette var sannsynligvis med ambisjon om å monitorere øvingsaktiviteten, og var som forventet», skriver Forsvaret i en oppsummering. Ifølge Forsvarets såkalte QRA-statistikk ble det i 2018 gjennomført 57 såkalte scrambles (utrykninger med NATO-beredskapsfly) fra Bodø, og 100 identifiseringer.

Tilsvarende tall for 2017 var 37 utrykninger og 57 identifiseringer.

– Aktiviteten har vært mye den samme siden den kalde krigen, men var noe mer sporadisk før 2006, sier oberstløytnanten.

Les også: Danmark vurderer å utplassere jagerfly på Grønland

Russiske kampfly på vingene utenfor Norges kyst i januar 2018. Foto: Forsvaret
Russiske kampfly på vingene utenfor Norges kyst i januar 2018. Foto: Forsvaret

Les også: