Redningssjef: Var to minutter fra potensiell katastrofe

Cruiseskipet Viking Sky i Hustadvika i Møre og Romsdal. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix
Cruiseskipet Viking Sky i Hustadvika i Møre og Romsdal. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedredningssentralen fryktet det verste da passasjerskipet Viking Sky kun var minutter fra å treffe land. – Alt i alt var man heldig på mange måter, sier redningssjef.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var 1.373 personer om bord da Viking Sky fikk motorstans på havstrekningen Hustadvika ved 14-tiden lørdag.

Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon. Skipet var rundt 100 meter fra land da skipets tre av fire motorer startet igjen natt til søndag.

Fungerende avdelingsdirektør og sjef for Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS), Ståle Jamtli, sier til ABC Nyheter at det kun var snakk om kort tid før skipet hadde grunnstøtt.

– Fra de grunnene som var i nærheten snakker vi om rundt to minutter i drift, men det er vanskelig å si helt konkret, sier Jamtli.

– Da hadde vi hatt en katastrofe

Han forteller at Hovedredningssentralen tidlig forsto alvoret og at strategisk ledelse ble kalt inn. Det ble da jobbet med et såkalt «worst case»-scenario.

– Man planla hva man trengte for å håndtere en slik situasjon. «Worst case» er om skipet går på grunn eller går ned og folk havner i vannet i det været som var. Det var vanskelige forhold i området med høye bølger og mye vind, så det var ikke mulig for mindre båter å gå ut og hjelpe. Man var veldig avhengig av luftressurser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se video: Unike bilder viser redningsaksjonen over Viking Sky

Jamtli mener det var tilfeldigheter som gjorde at skipet ikke traff grunnen.

– Hadde maskinstansen skjedd noen minutter senere, hadde de driftet inn i et område som besto av et mye mer urent farvann. Da hadde vi hatt en potensiell katastrofe. Alt i alt var man heldig på mange måter, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alt var klart

På land ble det iverksatt et stort bakkemannskap som sto klare til å bli fraktet til området, om det verst tenkelige skulle skje.

– Alt var mobilisert og klart, sier han.

– Hvor lenge hadde passasjerene klart seg, om de måtte hoppe ut i vannet?

– Vannet er kaldt på denne tiden av året, så de hadde ikke klart seg så lenge. Skipet besto av mange eldre passasjerer. Alt er avhengig av hva man har på seg, men her er det flere forhold som spiller inn i forhold til sjø, bølger og ureint farvann, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til nettstedet Aldri Mer sier Jamtli at han ikke ønsker å spekulere i hvilke konsekvenser det ville fått om passasjerene hadde havnet i vannet.

– Men hadde vi fått et tusentalls passasjerer i sjøen, hadde vi hatt et helt annet scenario, sier han.

Pasient på intensivavdelingen

Sjøfartsdirektoratet har slått fast at lavt oljetrykk var den direkte årsaken til at cruiseskipet fikk motorhavari. Trolig medførte så store bevegelser i tankene på skipet at smøreoljepumpene mistet tilførselen.

– Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstengning av motorene kort tid etter, sa fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad på en pressekonferanse i Haugesund onsdag.

Onsdag opplyste Helse Møre og Romsdal at fire pasienter fortsatt er innlagt på sykehus, tre i Kristiansund og én i Molde.

For én av pasientene er tilstanden fortsatt alvorlig, men stabil. Vedkommende ligger på intensivavdelingen ved Kristiansund sjukehus.

Rederiet har tidligere uttrykt et håp om at skipet, som har flere skader som nå skal utbedres på et verft i Kristiansund, kan settes i drift igjen allerede i april.