Professorer om dramaet i Hustadvika:– De fleste om bord i Viking Sky ville ha omkommet

VIDEO: Se helikopterets redningsaksjon under Viking Sky-ulykken
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hendelsen kunne ha blitt verre enn Estonia-forliset i 1994, mener to norske professorer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til sammen 852 mennesker omkom i Østersjøen natt til 28. september 1994. Ulykken blir omtalt som det verste forliset i Europa etter 2. verdenskrig.

Den moderne bilfergen MS Estonia var på vei fra Tallinn til Stockholm med nærmere 1.000 passasjerer om bord da et voldsomt uvær herjet i Østersjøen. En svikt i låsene på baugporten førte til at vann trengte inn på bildekket.

Dette startet en kjedereaksjon av hendelser som fikk katastrofale følger. Skipet sank i løpet av en halv time etter å ha fått kraftig slagside og tatt inn store mengder vann.

Skipet ble en dødsfelle for passasjerer og mannskap. 852 mennesker døde, bare 137 ble reddet. De fleste av de omkomne, 760, ble aldri funnet.

Nær 25 år senere kunne en enda større katastofe ha inntruffet på norskekysten da Viking Sky var på vei fra Tromsø til Stavanger 23. mars. I Hustadvika utenfor kysten av Møre og Romsdal mistet skipet med 1.373 personer om bord all motorkraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Amerikansk ektepar: – Det kunne ha blitt en forferdelig tragedie

Australsk ektepar: Vi fryktet at det kunne være slutten

100 meter fra å grunnstøte

28. september 1994 sank MS Estonia i Østersjøen. 852 mennesker mistet livet. Foto: Scanpix
28. september 1994 sank MS Estonia i Østersjøen. 852 mennesker mistet livet. Foto: Scanpix

Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.

På et tidspunkt var cruiseskipet Viking Sky bare 100 meter fra å grunnstøte. Video fra passasjerer om bord viser stor dramatikk, kraftige bølger, løse møbler og løse takplater.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Viking Sky hadde fått start på den ene motoren slik at fartøyet igjen kunne gå for egen maskin, satt det ene ankeret fast. Dermed måtte kjettingen kuttes.

Les også: Passasjer: – Fikk Titanic-følelse Passasjer: – Fikk Titanic-følelse

Ektepar: – Vi er veldig takknemlige

«Kunne overstige Titanic og Estonia»

Ifølge to professorer ved Institutt for marin teknikk ved NTNU i Trondheim, var det stor risiko for at de fleste om bord i Viking Sky ikke ville ha overlevd dersom skipet hadde gått på grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«De fleste om bord i Viking Sky ville ha omkommet ved grunnstøting, på grunn av det ekstreme været, bevegelsene i skipet, stor krengning og lav evakueringshastighet. Hendelsen kunne derfor ha blitt verre enn Estonia-forliset i 1994, med cirka 850 omkomne,» skriver Ingrid Bouwer Utne og Jan Erik Vinnem i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv.

Fakta om det dramatiske døgnet for cruiseskipet Viking Sky

* I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal om motorstans.

* Det var svært høye bølger rundt skipet og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.

* Skipet var på vei fra Tromsø til Stavanger. 1.373 personer var om bord, 915 passasjerer og 482 besetningsmedlemmer. De fleste passasjerene kommer fra USA og Storbritannia.

* Helikoptre ble satt inn for å evakuere passasjerer. De ble heist opp i helikoptre og fløyet til land. I løpet av kvelden og natta ble over 470 personer evakuert.

* Det ble opprettet et mottak på land i Brynhallen i Fræna kommune. Mange ble også busset til Molde og Kristiansund for å finne soveplasser.

* Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.

* Etter hendelsen har 25 personer blitt behandlet ved sykehusene i Molde og Kristiansund. Søndag var tilstanden alvorlig for én pasient. Totalt var sju fortsatt innlagt i Kristiansund og seks i Molde. Resten hadde fått kortvarig behandling og var utskrevet.

* Samtidig som evakueringen av cruiseskipet foregikk lørdag kveld, mistet også lasteskipet Hagland Captein motorkraft og fikk slagside. Også dette skipet befant seg da på Hustadvika.

* Ni personer om bord i lasteskipet måtte hoppe i sjøen for å bli hentet opp av et helikopter. Ingen ble skadd.

Kilder: Viking Ocean Cruises, Politiet Møre og Romsdal, Hovedredningssentralen Sør-Norge og Helse Møre og Romsdal

Jan Erik Vinnem har arbeidet mye med forebygging av store ulykker innen offshore petroleumsvirksomheten. Ingrid Bouwer Utne har sikkerhet og systemteknikk som spesialfelt, og har inngående kjennskap til risikoanalyser og vedlikeholdsstyring av marine systemer.

Les også: Passasjer rystet etter å ha blitt evakuert fra cruiseskip

Cruiseskip skal ha vært 100 meter fra å gå på grunn

På det nærmeste lå cruiseskipet Viking Sky 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann i Hustadvika utenfor Fræna i Møre og Romsdal. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix
På det nærmeste lå cruiseskipet Viking Sky 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann i Hustadvika utenfor Fræna i Møre og Romsdal. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix

Må vurdere forbud

De viser til at passasjerer om bord på cruiseskip ofte har en høy andel av personer som ikke er i stand til å redde seg selv på grunn av høy alder og dårlig fysisk form.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå tar de til ordet for å finne tiltak for å kontrollere cruisetrafikken i norske farvann, og mener det bør vurderes om slike seilinger i enkelte områder må forbys.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Med flere tusen mennesker om bord vil konsekvensene av et skipsforlis med cruiseskip kunne overstige både Titanic og Estonia,» advarer professorene.

«Er det forsvarlig?»

Dersom Viking Sky hadde grunnstøtt ville låring av livbåtene ha vært svært vanskelig på grunn av det dårlige været. Evakuering med helikopter ville tatt lang tid. Andre skip ville dessuten ikke hatt mulighet til å legge seg inntil cruiseskipet for å ta imot passasjerer.

«Det gikk heldigvis bra med Viking Sky denne gang, men hva kunne konsekvensene ha vært dersom dette hadde skjedd i Finnmark eller ved Svalbard», skriver professorene, og stiller spørsmål ved hvorvidt det er forsvarlig å tillate cruisetrafikk i områder hvor man ikke har mulighet til å redde folk i et stort antall.

VIDEO: Unike bilder viser redningsaksjonen over Viking Sky