Galleri Oslo kan bli erstattet av verdens høyeste trehus

Prosjektet Elvelangs vil transformere Galleri Oslo og Bydel Grønland fra et område av Oslo bygget på bilens premisser til en integrert del av by-veven sentrert rundt sentrums nye blågrønne hovedåre, Grønland elvepark, heter det i beskrivelsen til dette forslaget. Illustrasjon: Team Nordic.

Det har blitt kalt Oslos styggeste bygg og Norges lengste pissoar. Nå presenteres planene for et Oslo sentrum uten Galleri Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GALLERI OSLO (ABC NYHETER): På oppdrag fra de tre største eierne i Galleri Oslo har fem norske arkitektkontor levert hvert sitt forslag til hvordan området mellom Oslo S og Grønland kan utformes dersom Galleri Oslo rives.

Da Galleri Oslo åpnet i 1988 hadde det Europas lengste innendørs handlegate med 60 forretninger fordelt på 400 meter. Suksessen varte imidlertid ikke lenge, og bygget fungerer i dag primært som bussterminal og som kontorbygg, hvor blant annet Akershus fylkeskommune har etablert seg.

Etter hvert som Oslo har vokst og utviklet seg har Galleri Oslos barrierevirkning blitt mer og mer påfallende, der den fremstår som en liggende skyskraper mellom Oslo S og Grønland, Vaterland og Barcode og uten tilrettelegging for byliv på gateplan.

(Saken fortsetter under bildet)

Prosjektet FLYT vil satse på menneskelig skala, byøkologi, kontraster, sirkulæritet, fleksibilitet og lang levetid, skriver arkitektkontoret Arcasa.
Prosjektet FLYT vil satse på menneskelig skala, byøkologi, kontraster, sirkulæritet, fleksibilitet og lang levetid, skriver arkitektkontoret Arcasa.

Siden høsten 2018 har de fem arkitektkontorene jobbet med en alternativ plan for den utskjelte bygningen i Oslo sentrum. I dag presenterte de sine visjoner for det de håper kan bli byens nye hjerte.

– Galleri Oslo ligger midt i sentrum for et område som revitaliseres. Og det vil vi være med på, sier direktør Mona Ingebrigtsen i eiendomsselskapet Oslo Areal, den største av eierne.

Les også: 3RW arkitekter skal utforme midlertidig minnested i regjeringskvartalet

Hun understreker at det ikke har vært snakk om en arkitektkonkurranse, men et betalt parallelloppdrag - hvor de står fritt til å plukke ideer fra de ulike forslagene.

– Vi ønsker å rydde litt og lage en ordentlig by her. Få byen ned på gateplan, lage ordentlige byrom og åpne opp Akerselva, forteller arkitekt Thomas Fagernes i presentasjonen av Team NORDIC sine visjoner for området.

De vil ha busstasjonen ut av sentrum og satse på en ren gatestruktur der byen skapes på gatenivå og man står igjen med to akser: Akerselva og Schweigaardsgate, som de ser for seg som en ny og grønn boulevard gjennom området.

Les også: Ingeniører og arkitekter frykter for sikkerheten i nybygg

– Nord for dagens Galleri Oslo ser vi for oss både en sportsplass og et nytt matmarked. Vi ønsker også at elva skal være direkteknyttet til fjorden, og vil lage et rikt, nytt boligområde i øst med en miks av hele bydelens befolkning.

– I vest vil vi bygge et høyt, grønt tårn med lavt karbonavtrykk. Det skal være verdens høyeste trehus, og så vil vi ha grønne taklandskap som skal være tilgjengelig for alle, forteller Fagernes.

(Saken fortsetter under bildet)

MADs prosjekt Spire vil satse på en grønn og levende ny bydel, som et bankende hjerte i sentrum av Oslo. Illustrasjon: MAD.
MADs prosjekt Spire vil satse på en grønn og levende ny bydel, som et bankende hjerte i sentrum av Oslo. Illustrasjon: MAD.

Alle forslagene som ble lagt fram onsdag er variasjoner rundt samme tema.

Forslagene skulle være uavhengig av om Akerselva åpnes eller ikke, hva som skjer med dagens og fremtidens veisystem og om bussterminalen blir eller flyttes.

I tillegg ble det lagt inn sterke føringer om miljømessig bærekraft, økonomisk bærekraft og sosial bærekraft.

De fem arkitektkontorene som har levert forslag til løsninger er A-LAB med sitt motto: Soulside. ARCASA med sitt motto: Flyt. MAD med sitt motto: Spire. TEAM NORDIC med sitt motto: Elvelangs og SAAHA / LALA TØYEN med sitt motto: GoOslo.

Les også: Skal bygge Norges største universitetsbygg i Oslo

MADs prosjekt Spire vil satse på en grønn og levende ny bydel, som et bankende hjerte i sentrum av Oslo. Illustrasjon: MAD.
MADs prosjekt Spire vil satse på en grønn og levende ny bydel, som et bankende hjerte i sentrum av Oslo. Illustrasjon: MAD.

Alle arkitektkontorene foreslo å fjerne dagens bussterminal fra gateplan ved enten å legge den under bakken eller å flytte terminalen ut av selve sentrum.

Tegningene er nå tilgjengelige både i et utstillingslokale i selve Galleri Oslo og på en egen nettside.

Sameiet Galleri Oslo vil evaluere de fem forslagene sammen med gode, relevante rådgivere. Intensjonen er at Sameiet til sommeren skal beslutte om forslagene kan danne grunnlag for å igangsette en reguleringsprosess, og da i samarbeid med ett av de fem arkitektkontorene.

(Saken fortsetter under bildet)

GoOslo skriver i sin prosjektbeskrivelse at de vil løfte fram kulturen Grønland har i dag. Ved å videreutvikle og åpne opp området vil bydelen bli et flotttilskudd til både Oslo og regionen. Illustrasjon: GoOslo.
GoOslo skriver i sin prosjektbeskrivelse at de vil løfte fram kulturen Grønland har i dag. Ved å videreutvikle og åpne opp området vil bydelen bli et flotttilskudd til både Oslo og regionen. Illustrasjon: GoOslo.

– Målet er at vi etter hvert skal ende opp med en plan som på lang sikt skal realisere byutviklingspotensialet i området, forteller direktør Mona Ingebrigtsen i Oslo Areal.

Hun understreker at de fortsatt er tidlig i prosessen og at det fortsatt er en lang vei fra en overordnet visjon til et konkret resultat.

Du kan se flere illustrasjoner øverst i saken.

Les også:

Anonym bygård skal tilbake til fordums prakt

Thon-hotell kan bli tredje høyeste bygning i Oslo

Personvernpolicy