Meny

Skjønte at de ikke kunne hindre at Helge Ingstad sank

(VIDEO: Kort forklart: KNM Helge Ingstad-forliset)

Ansvarlige for hevingen av KNM Helge Ingstad svarer nå på kritikken som har kommet i forbindelse med berginsforsøkene. – Det var umulig å komme til.

I et intervju med nettstedet Sysla, forteller bergingsmannskaper hvorfor det ikke gikk an å hindre at fregatten sank.

Bare timer etter at fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS, skal den første planen ha blitt lagt. Men der skipet stod til å begynne med, skal det ha vært grunt og trangt.

– I tillegg lå den så skjevt at det var umulig å komme til, sier Ole Bjørnevik, sjef for BOA Offshore AS.

BOA har vært involvert i planleggingen av hevingen av skipet, i samarbeid med det belgiske kranfartøyrederiet Scaldis. Planene har videre blitt overbrakt til Forsvaret og risiko– og klassifikasjonsselskapet DNV GL Group. Selskapet har vurdert og kommet med tilbakemeldinger på om planene har vært i tråd med regelverket.

Skjønte det ikke kom til å gå

KNM Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden etter fartøyet kolliderte med et tankskip og fikk store skader. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Ifølge Bjørnevik skal de på stedet ha skjønt at planen med å få inn to mindre lektere ved akterenden, og å feste sikringer under kjølen for å hindre at fregatten skulle synke, ikke kom til å gå.

Bergingsleder i BOA, Anders Penna, er ifølge Sysla, klar på at det i Norge ikke finnes utstyr og fartøy som kunne utført jobben med å heve fregatten. Kranfartøyene blir for små i forhold til Ingstads 5000 tonn.

– Hvis dette hadde blitt gjennomført slik visse forståsegpåere mente, ville resultatet blitt at KNM Helge Ingstad fortsatt hadde ligget der hun ligger. Så er det en stor sjanse for at det ville ligget to kranfartøy på bunnen ved siden av henne, sier Penna til Sysla.

Senere da Forsvaret prøvde å sikre fregatten med vaiere for å forhindre den fra å gli videre ut i vannet, fikk de blant annet kritikk for å ikke ha brukt kjetting i stedet. Fem dager senere røk vaierne.

– Det er ingen vaiere i verden som kunne hindret henne i å skli ut fra der hun lå, sier Penna, som forteller at undersøkelsene viste at fregatten lå med hele vekten på en liten berghylle før den gled ut.

Les også: Helge Ingstad klar til heving – været avgjør når

Forsvarer Forsvaret

Ansvarlige for hevingen av KNM Helge Ingstad sier det var umulig å hindre at den sank. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Penna tar også Forsvaret i forsvar og sier at ingen kunne gjort dette bedre ut fra omstendighetene og tilgjengelig utstyr. Ole Bjørnevik sier seg enig og mener kritikken av Forsvaret ble for sterk.

I tillegg skal det ha vært vanskelig å komme til med tungt utstyr fra land til der fregatten ligger, opplyser Sysla.

I neste omgang skal to kranfartøy forsøke å løfte Ingstad i tandem. Fartøyene må ligge i ro attmed hverandre, mens de fire kranene må løfte synkront. Og mens båten heves, må vannet gradvis dreneres for å hindre overbelastning og faren for at skroget knekker.

Helge Ingstad–havariet

* Klokken 3.30 natt til 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.

* Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.

* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.

* Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.

* Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.

* Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.

* Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.

* En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.

* Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Fregatten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.

* 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær. Det er usikkert når bergingen vil fortsette.

* 29. november legger Statens havarikommisjon for transport fram en foreløpig rapport om ulykken.

Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG.

Les også:

Havarikommisjonen vurderer å rekonstruere fregattulykken

Usikkert når fregatthevingen kan starte

Arbeiderpartiet vil granske bergingen av Helge Ingstad

Torpedoene fra KNM Helge Ingstad detonert

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært