MDG: – Omfattende cruiseturisme påfører naturen unødig skade

Cruiseturisme rundt Svalbard øker fra år til år. MDG-talsperson Aril Hermstad krever at klima- og miljødepartementet følger opp, og passer på at lokale miljølover blir overholdt.
Cruiseturisme rundt Svalbard øker fra år til år. MDG-talsperson Aril Hermstad krever at klima- og miljødepartementet følger opp, og passer på at lokale miljølover blir overholdt. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

MDG krever handling fra klima- og miljøministeren for å begrense skadene fra cruiseturisme. – Tiltak er iverksatt, svarer regjeringen, som også er bekymret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er Svalbardmiljøloven:

Svalbardmiljøloven er en norsk lov fra 15. juni 2001 og har til formål å opprettholde et tilnærmet uberørt miljø på Svalbard når det gjelder sammenhengende villmark, landskapselementer, flora, fauna og kulturminner. Loven skal likevel ikke være til hinder for miljøforsvarlig bosetting, forskning og næringsdrift.

Kilde: Sysselmannen på Svalbard

– Omfattende cruiseturisme påfører naturmiljøet unødig skade, slik Svalbardmiljøloven i utgangspunktet forbyr, sier nasjonal talsperson i MDG, Arild Hermstad, til ABC Nyheter.

Han mener Svalbardmiljøloven ikke håndheves tilstrekkelig, selv om den er streng. MDG-politikeren krever at klima- og miljøminister Ola Elvestuen følger opp, særlig for å beskytte isbjørnen.

– Ellers blir vi nødt til å ta opp også dette i Stortinget, slik vi har gjort med ulv og andre utsatte arter tidligere, sier Hermstad.

Økt cruiseturisme på Svalbard skader utrydningstruede dyre- og plantearter. Konsekvensene ble tydelige da en isbjørn ble skutt og drept i helgen, etter at den angrep en tysk mann fra besetningen på cruiseskipet MS Bremen.

Samtidig er cruisenæringen verden over i ekstrem vekst. Særlig det som kalles ekspedisjonscruise, hvor cruiseskip besøker sårbare områder som Arktis, Antarktis, Galapagos og Amazonas.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I år teller ekspedisjonscruiseturismen for 20.000 turister til Svalbard, og det er ventet en kraftig økning i årene fremover.

Bakgrunn: Ekspedisjonscruise i Arktis: – Næringen kan ikke vokse inn i evigheten

Cruiseturisme mangedobler problemet

Hermstad mener veksten i cruiseturismen mangedobler problemene knyttet til det utrydningstruede dyre- og plantelivet som berøres.

Talsperson Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne (MDG) sier han vil følge utviklingen av cruiseturisme i Arktis tett fremover. Foto: NTB scanpix
Talsperson Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne (MDG) sier han vil følge utviklingen av cruiseturisme i Arktis tett fremover. Foto: NTB scanpix

– Isolert sett synes vi turisme er positivt, både for lokalsamfunnene og de som får fantastiske naturopplevelser. Problemet er at når turismen når et visst punkt, ødelegger man naturen man ville besøke i utgangspunktet. Naturen og dyrene har også en egenverdi mange har lett for å glemme. Det er ikke greit å invadere et rovdyrs naturlige habitat, og skyte dyret når det oppfører seg som et rovdyr oppfører seg, sier Hermstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Talspersonen opplyser om at MDG vurderer å komme med forslag om flere områder man ikke får gå i land på Svalbard, og å sette et tak på antall turister som kommer til øya, dersom skadene på dyr og miljø blir begrenset tilstrekkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det går fint an å øke turismeinntektene uten å belaste lokalsamfunnet og naturen mer, så lenge man får opp antall overnattingsdøgn og bytter til klima- og miljøvennlige løsninger. Cruiseskip på tungolje som kommer til kai og slipper løs to ganger lokalbefolkningen i antall turister, er hverken hyggelig for de fastboende, eller bærekraftig turisme.

Les også: Cruiseskip i Norge slipper ut dobbelt så mye som Hurtigruten

Har iverksatt tiltak

Statssekretær i miljødepartementet, Atle Hamar (V) er enig i at flere turister på Svalbard utgjør en stor utfordringen for forvaltningen og den sårbare villmarksnaturen.

– Samtidig som ferdselen øker, er arter som sel og isbjørn under økende press som følge av klimaendringer og mindre sjøis. Svalbard er et av de stedene i verden klimaendringene skjer raskest, og naturen er sårbar. Dette er noe vi må ta hensyn til når vi vurderer hvor mye ferdsel naturen kan tåle, sier Hamar til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker at mange tiltak allerede er gjort for å ivareta dyre- og plantelivet på Svalbard, og begrense presset fra turisme. Han lister opp:

  • Ilandstigningsforbud i flere spesielt sårbare områder.
  • Forbud mot tungolje i verneområdene. Dette dekker det meste av territorialfarvannet ut til 12 nautiske mil. (Forbudet har noen unntak, journ. anm.)
  • Begrensning på 200 passasjerer for cruiseskip som seiler i de store verneområdene på øst-Svalbard.
  • De store verneområdene på Svalbard har egne forvaltningsplaner der styring av ferdselen står sentralt.
  • Det kommer egne forvaltningsplaner for områdene rundt Isfjorden hvor ferdselen er størst.

– Hvilke andre konkrete tiltak som vil bli aktuelt er for tidlig å si noe om, men hensynet til arter som er avhengige av sjøis vil stå sentralt, sier Hamar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bergen innfører cruise-tak

Kampen mot tungoljen

Både MDG og regjeringen ønsker seg et totalforbud mot bruk av tungolje på skip i hele Arktis. Tungolje fører til større utslipp av sot som faller ned på is og snø, og medfører at smeltingen akselererer.

Oljesøl med tungolje vil både medføre miljøskader og vi har ikke oljevernutstyr som kan samle opp utslippet på en effektiv måte.

– Når vi ser stadig bedre teknologi for utslippsfri transport, er det uholdbart å forurense havene våre på denne måten. Det viser en stor uaktsomhet og arroganse overfor vår felles natur. I de fleste fjordene på Svalbard er det nå forbud mot tungolje, men ikke i Isfjorden. Det bør komme på plass snarest mulig, sier Arild Hermstad (MDG).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forhåpentligvis blir det en realitet i løpet av få år. Norge har nylig vært med på å fremme et forslag om et forbud mot tungolje i Arktis i FN.

Statssekretær i klima- og miljødepartementet Atle Hamar (V) er bekymret for utviklingen av cruiseturisme rundt Svalbard, og sier nye tiltak vil bli vurdert om situasjonen blir verre. Foto: Snorre Tønset/KLD
Statssekretær i klima- og miljødepartementet Atle Hamar (V) er bekymret for utviklingen av cruiseturisme rundt Svalbard, og sier nye tiltak vil bli vurdert om situasjonen blir verre. Foto: Snorre Tønset/KLD

– Norge støtter et forbud mot bruk av tungolje som drivstoff i Arktis. Ikke bare for cruiseskip, men alle skipstyper. Et slikt forslag ble fremmet av Norge sammen med syv andre land i FNs Sjøfartsorganisasjon, IMO, i april i år, sier statssekretær Atle Hamar.

Forslaget er under forhandling, og det forventes en konklusjon i løpet av 2019.

– Vi håper et slikt forbud blir en del av det internasjonale regelverket for skipsfart. Norge har også gått foran ved å innføre forbudet mot tungolje i verneområdene på Svalbard, som omfatter det meste av øygruppens kystfarvann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Turisme står for 8 prosent av globale CO2-utslipp

Underskriftskampanje mot rederiet som skjøt isbjørn

Cruiseturismens dyreoffer sist helg, hvor en isbjørn ble skutt og drept, har utløst et folkeopprør på nettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Dette cruise-selskapet har akkurat drept en utrydningstruet isbjørn. Stopp cruiset som setter disse bjørnene i fare».

Det er kravet fra en gruppe aktivister som har startet en underskriftskampanje mot rederiet Hapag-Lloyd cruises, som var ansvarlig for isbjørn-hendelsen.

I skrivende stund har nesten 35.000 mennesker underskrevet kampanjen.

Hapag-Lloyd cruises har tilbudt ekspedisjonscruise i Arktis siden 1993, og opplyser til ABC Nyheter at de aldri tidligere har vært involvert i noen lignende hendelser.

– De små ekspedisjonsfartøyene i vår flåte, som får lov å legge til land i på Svalbard, trenger en spesiell tillatelse og må opprettholde høye standarder for å få beholde tillatelsen. Vi har jobbet intenst og samarbeidsvillig med norske myndigheter for å rekonstruere og klargjøre denne hendelsen, og vil fortsette å gjøre det, skriver kommunikasjonssjef i Hapag-Lloyd Cruises, Moritz Krause i en epost til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han påpeker at det foreløpig ikke har dukket opp noen beviser som tyder på at selskapet har opptrådt ulovlig, men at Hapag-Lloyd cruises er beredt til å gjøre endringer og forbedringer dersom det dukker opp krav om dette.

Sysselmannen på Svalbard etterforsker hendelsen, en etterforskning som foreløpig ikke er avsluttet.

– Den videre etterforskningen vil ta noe tid, sier sysselmannsoverbetjent Ole Jakob Malmo i en pressemelding.