Nye regler skal sette en stopper for trimming av elsykler

Ifølge tall fra Norsk elbilforening er det de seneste årene solgt 120.000 elsykler i Norge. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ifølge tall fra Norsk elbilforening er det de seneste årene solgt 120.000 elsykler i Norge.  Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye regler i Europa skal sørge for at produsenter av elsykler må forhindre at elsykkel-motorer kan trimmes. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For at en elsykkel skal være lovlig i Norge, kan ikke motoren ha større effekt enn 250 watt. Likevel har Statens vegvesen tidligere advart mot ulovlig elsykler, som kan gå like fort som mopeder.

Nå vil det europeiske standardiseringsorganet CEN sette en stopper for muligheten til å trimme elsykler, skriver Dinside.

European Committe for Standardization er anerkjent av EU og EFTA, som ansvarlig for utvikling og definering av frivillige standarder på europeisk nivå.

Les også: Kontrollerer ikke farlige og ulovlige elsykler

Programvare skal forhindre trimming

I standaren for sykler med hjelpemotorer, står det at produsentene innen midten av 2019 forplikter seg til å innføre tiltak for å forhindre at motorene kan bli endret, skriver nettstedet.

Regelverk for elsykkel

Elsykler skal oppfylle de samme kravene som vanlige sykler har. I tillegg er det krav til hvor kraftig hjelpemotoren kan være og hvordan den skal virke.

Hjelpemotoren skal ikke ha høyere effekt enn 0,25 kW.

Motoren skal kun gi kraft når syklisten tråkker på pedalene, eller bruker veivanordning for armer.

Alene kan motoren gi fremdrift på opp til 6 kilometer i timen, såkalt oppstartsassistanse.

Hjelpemotoren skal koble seg ut når elsykkelen får en fart på 25 kilometer i timen, eller tidligere hvis syklisten slutter å tråkke.

Elsykler kan brukes på de samme stedene som vanlige sykler.

Kilde: Statens vegvesen

Produsenten Bosch skal allerede være i gang med sitt tiltak, som er en ny programvareoppdatering som skal forhindre endring av motoren. Programvaren skal bli lagt inn i alle Bosch sine nye elsykkel-motorer, samt tilbys som en oppdatering for eldre motorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den store elsykkeltesten

Lett å trimme

Ifølge Dinside er det både enkelt og billig å oppgradere en elsykkel slik at den går fortere. Det finnes også egne apper designet for nettopp dette.

Sykkelreparatør Morten Bøstein-Melhus, uttalte tidligere i år til NRK, at han stadig får flere henvendelser fra folk som vil trimme elsykkelen sin, gjerne flere ganger i uken. Politioverbetjent Håvard Tømmervold, uttalte i samme sak at han ikke tror at alle tar innover seg at de sykler på ulovlige sykler.

Da politiet gjennomførte en kontroll på elsykler på en skole i Skien i mai, fant de at 22 av 28 elsykler var trimmet til å gå ulovlig fort, skriver Nettavisen.

Les også: Tiltalt etter ulykke med trimmet elsykkel