Norwegians halehelter utslitt

SLITNE: Det ser nærmest ut som om noen har brukt viskelær på portrettet av tegner, maler og bokkunstner Theodor Severin Kittelsen (nr. to fra venstre bak). Men det er altså aerodynamisk erosjon.
SLITNE: Det ser nærmest ut som om noen har brukt viskelær på portrettet av tegner, maler og bokkunstner Theodor Severin Kittelsen (nr. to fra venstre bak). Men det er altså aerodynamisk erosjon. Foto: Hans Olav Nyborg
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et utsvendende liv har satt sitt preg på heltene som pryder halefinnene på Norwegians fly. Flere av portrettene er i ferd med å svinne hen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forfatter Torbjørn Egner, pianist Victor Borge, kunstner Theodor Kittelsen og operasanger Kirsten Flagstad er blant dem som er hardest preget av jetset-tilværelsen.

Nå er de nærmest ikke til å kjenne igjen, ifølge gründer og redaktør Hans Olav Nyborg i Hangar.no, som ved selvsyn har slått fast at haleheltene sliter med å holde seg fast på selskapets Boeing 737-800 fly.

Hangar.no fikk av sine lesere spørsmål om årsaken til at portrettene av de historiske personene som pryder halefinnen er blitt så ugjenkjennelige, og tok kontakt med Norwegian.

– Kvaliteten på disse haleheltene har dessverre blitt dårligere med tiden på grunn av vanlig aerodynamisk erosjon. Vi vurderer løpende om vi skal oppgradere portrettene, svarer kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Les også: Norwegian interessert i nye fly

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tok med kameraet og telte

Erik Bye ombord i sin båt «Prøven» i 1971. han har også skipperlue i potrettet på halefinnen til Boeing 737-800. Foto: Aktuell / NTB scanpix
Erik Bye ombord i sin båt «Prøven» i 1971. han har også skipperlue i potrettet på halefinnen til Boeing 737-800. Foto: Aktuell / NTB scanpix

Det er først og fremst Norwegians halehelter som er av det nye designet fra 2009 som er påtagelig slitne.

Hangar.no ville selv dokumentere slitasjen. Fredag 6. juli skred de til verks med kamera, og registrerte 11 fly der slitasjen er godt synlig. De så også en rekke andre fly der «forfallet» er godt i gang.

– Vi sto der i seks timer, og kunne sikkert fått enda flere fly om vi hadde stått enda lenger, sier Hangar-redaktør Hans Olav Nyborg til ABC Nyheter.

Fra leserne har de fått tips om at det dreier seg om rundt 20 fly totalt med utslitte helter bak. Norwegian selv har ikke oversikt over antallet.

– Det er brukt likt materiale på alle fly av typen 737, men det har vist seg at noen folieringer har vært mindre slitesterke enn andre, forklarer Sandaker-Nielsen til nettstedet.

Norwegian har siden de tok av med Boeing 737-300 i 2002 hyllet helter som har sprengt grenser ved å pryde halefinnene med deres portretter.

Les også: Norwegian 32. best i verden - langt foran SAS