Østlandet: Minst åtte år til med planlagt buss for tog

Pendlere har opplevd det før, og de kommer til å oppleve det igjen. Og igjen. Og igjen. InterCity-utbyggingen fører til behov for buss for tog i alle fall fram til 2026, og reisende må bruke mye ekstra tid på transport i perioden.
Pendlere har opplevd det før, og de kommer til å oppleve det igjen. Og igjen. Og igjen. InterCity-utbyggingen fører til behov for buss for tog i alle fall fram til 2026, og reisende må bruke mye ekstra tid på transport i perioden. Foto: Krister Sørbø / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utbyggingen av InterCity gjør at pendlere i Østlandsområdet må belage seg på perioder med buss for tog fram til 2026.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lørdag ble det satt inn buss på tog på den travle pendler-ruten Asker-Drammen. Slik skal det være hver dag frem til 5. august. Og hver påske og sommer til og med 2021.

Det samme er situasjonen på Østfoldbanen.

– Både på Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen skal vi bygge dobbeltspor som en del av InterCity-prosjektet. Alle disse utbyggingene vil medføre behov for buss for tog i enkelte perioder i helger og ferier, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR, Olav Nordli, til ABC Nyheter.

På disse strekningene vil pendlerne merke det mest:

  • Østfoldbanen: Perioder med buss for tog mellom Oslo og Ski fram til 2021. Perioder med buss for tog mellom Moss og Sarpsborg frem til 2026.
  • Dovrebanen: Perioder med buss for tog mellom Eidsvoll og Hamar fra 2019 til 2025.
  • Vestfoldbanen: Perioder med buss for tog gjennom Drammen fram til 2025. Perioder med buss for tog mellom Nykirke og Barkåker fram til 2025. Strekningen Sandefjord-Skien er stengt fra 7. august til 16. september 2018.

– I tillegg vil det komme andre stengninger som følge av behovet for normalt vedlikehold, sier Nordli.

Les også: – Norge trenger 150 nye tog

30 til 60 minutter blir fort til 80 til 160 timer

NSB, Bane NOR, Ruter, Statens Vegvesen og andre samarbeider tett for å gjøre buss for tog så smertefritt for brukerne som mulig. Blant annet legger de større utbygginger til perioder der mange er på ferie, hvor det er færre reisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De som pendler til og fra jobb må likevel belage seg på mye ekstra reisetid, opplyser pressetalsperson i NSB, Gina Scholz.

– På strekningen mellom Asker og Drammen har vi sagt at reisende må beregne 30 til 60 minutter ekstra reisetid, sier Scholz til ABC Nyheter.

Det utgjør mange timer med ekstra reising for pendlere i Oslo-området i årene som kommer.

Pendler du strekning Drammen-Oslo fire arbeidsuker hvert sommer i 2018, 2019, 2020 og 2021 utgjør det totalt mellom 80 og 160 timer med ekstra reisetid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: NSB venter kaos når togtrafikken mellom Drammen og Asker stenges

– Pendlerne blir skadelidende

Leder i Norsk pendlerforening, Jan Riddervold, tror pendlere er både lei og oppgitt av buss for tog og ekstra reisetid.

– Folk begynner å bli vant til å leve med dette nå, for det har jo vært sånn i noen år. Og det er fint at de legger det til sommeren når folk flest har ferie, men jeg synes synd på pendlerne. Det er de som blir skadelidende, sier Riddervold til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han påpeker at mange pendlere er avhengig av å rekke jobb til bestemte tidspunkt.

– Jeg har hørt om tilfeller der folk risikerer å miste jobben om de ikke møter opp på jobb til riktig tid. Det er dessverre ikke alle som har en fleksibel arbeidstid, og da blir dette fort et problem, sier lederen i Norsk Pendlerforening.

Riddervold understreker at han synes NSB gjør en god jobb med den nødvendige gjennomføringen av buss for tog. Det er politikere som legger dårlig til rette for utbyggingen han er oppgitt over.

Nå gleder han seg til dagen hvor InterCity-utbyggingen vil stå ferdig.

– Når det blir ferdig, så har man jo dobbeltspor på alle linjene. Også tar jeg det for gitt at de greier å få skikk på signalsystemer, og at de får inn flere tog. Det bør bli en markant forbedring når dette er ferdig, eller så kan Bane NOR ta sin hatt og gå.

Les også: NSB per politikerne omprioritere etter togkaos