Lærer risikerer oppsigelse etter utblåsning om elever

Etter at en lektor ved Ulsrud videregående skole i Oslo lot seg intervjue i NRK, har det oppstått splid blant flere elever og ansatte ved skolen.
Etter at en lektor ved Ulsrud videregående skole i Oslo lot seg intervjue i NRK, har det oppstått splid blant flere elever og ansatte ved skolen. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I beste sendetid illustrerte lærer Simon Malkenes hvordan en skoletime kunne komme ut av kontroll. Nå mener skolens ledelse at læreren gikk over streken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elevene var anonymisert, men i ettertid har intervjuet skapt stort engasjement.

Ifølge Klassekampen skal læreren en uke etter intervjuet i Dagsnytt 18 på NRK ha fått beskjed fra rektor ved Ulsrud videregående i Oslo om at det var opprettet personalsak mot ham.

I tillegg skal saken være varslet inn til Utdannings­etaten i Oslo etter mistanke om brudd på Opplæringslovens paragraf 9A-5, som omhandler krenkelse i form av mobbing, vold, diskriminering eller trakassering av elever.

Les også: Elevflukt fra utsatte Oslo-skoler

Kan bli sagt opp

Dermed risikerer Simon Malkenes i ytterste konsekvens å miste jobben.

Skolens rektor David Dunlop, har avvist å kommentere saken av hensyn taushetsplikten.

21 av lærerkollegene tar imidlertid Malkenes i forsvar i et innlegg i Aftenposten:

«Simon Malkenes prøvde å sette søkelys på en inntaksordning som gjør at faglig svake elever i praksis ikke har et fritt skolevalg. Han skisserer en skoletime som mange av oss kan kjenne seg igjen. Malkenes’ beskrivelse av en norsktime var ikke et forsøk på å krenke elever ved skolen, men å rette kraftig kritikk mot et inntakssystem som får fatale konsekvenser for svake elever.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Systemkritikk

«Vi er i gang her. R kom sju minutter for sent. B kom 08.30. K er borte. P har ikke bok. M har ikke bok. S kaller R for tulling og jævla inder. B lager prompelyd. B og R diskuterer om B skal jobbe. S roper at han har jobbet, og at han nå skal begynne. Nå må jeg avslutte timen,» leste lektor Simon Malkenes fra sine notater da han var gjest i Dagsnytt 18 mandag 5. mars. Foto: Skjermdump fra nrk.no
«Vi er i gang her. R kom sju minutter for sent. B kom 08.30. K er borte. P har ikke bok. M har ikke bok. S kaller R for tulling og jævla inder. B lager prompelyd. B og R diskuterer om B skal jobbe. S roper at han har jobbet, og at han nå skal begynne. Nå må jeg avslutte timen,» leste lektor Simon Malkenes fra sine notater da han var gjest i Dagsnytt 18 mandag 5. mars. Foto: Skjermdump fra nrk.no

Simon Malkenes har i flere år vært en sterk kritiker av det han mener er et usunt resultatjag og for sterk målstyring i skolen. Han har dessuten skrevet boken «Bak fasaden i Osloskolen».

– Jeg kan vanskelig se hvordan dette var mobbing eller trakassering. Jeg oppfattet det som en systemkritikk, ikke rettet mot elever eller skolen, sier jurist og fagdirektør ved Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter, Anine Kierulf, til Klassekampen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bøhler: – Gjengene i Oslo må bekjempes

Elever: «Som å bli tråkket på»

I et innlegg i Aftenposten retter elever i 3. klasse på Ulsrud videregående skole krass kritikk mot læreren:

«Selv om det ikke var meningen fra Malkenes' side å krenke oss, var det nettopp det historien gjorde. Den føltes stigmatiserende, som å bli tråkket på. Det er fint at noen sier ifra for å prøve å endre på systemer som ikke fungerer, men ikke bruk oss elever som virkemiddel for å oppnå dette.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Malkenes ønsker ikke å kommentere den siste utviklingen i saken.

– Etter råd fra Utdanningsforbundet i Oslo kan jeg bare si at «det pågår en prosess om dette på skolen nå», sier Malkenes til avisen.

Les også: Hver femte person på uføretrygd er lavt utdannet

– Da er vi på ville veier

– Jeg kan vanskelig se hvordan dette var mobbing eller trakassering. Jeg oppfattet det som en systemkritikk, sier jurist og fagdirektør ved Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter, Anine Kierulf. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
– Jeg kan vanskelig se hvordan dette var mobbing eller trakassering. Jeg oppfattet det som en systemkritikk, sier jurist og fagdirektør ved Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter, Anine Kierulf. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Ifølge Utdanningsnytt ønsker heller ikke Utdanningsforbundet i Oslo å kommentere saken.

– Saker som angår enkeltpersoner, har vi i Utdanningsforbundet Oslo ingen kommentar til. På generelt grunnlag kan jeg si: Skulle det vise seg at skoleledelsen ved en skole bruker paragraf 9a i Opplæringsloven mot en lærer i stedet for at den brukes for elevene, da er vi på ville veier. Og dersom det skulle vise seg at ledelsen ved en skole, etter å ha startet forundersøkelser mot en ansatt, driver en sak videre mot læreren ved å skyve elever foran seg, ja da er det selvsagt helt uhørt, sier fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet Oslo, Odd Erling Olsen, til fagbladet.