Ny sjokkmelding om masse feil med kampflyet F35

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kampflyet F35 som Norge kjøper fra USA, er tilgjengelig for operasjoner kun 50 prosent av tida og har 1000 uløste feil ifølge fersk rapport til Pentagon og Kongressen i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke å undres over at Donald Trump takket statsminister Erna Solberg for å være en god kunde:

Norges bestilling for 81,3 milliarder 2018-kroner av Lockheed Martins kampfly F35, dreier seg om et fly med så mange vedvarende feil at det vekker stor bekymring i USAs forsvarsdepartement.

Det norske Forsvarsdepartementet vil vente og se, ifølge en kommentar ABC Nyheter har fått om en ny, urovekkende rapport til Pentagon, omtalt i BloombergPolitics.

De første F35-flyene kom til Norge i høst.

Les: De første F35-flyene kommer til Norge torsdag

Stagnert siden 2014

Om lag 1000 uløste feil med flyet, den siste versjon av programvaren og vedlikeholdssystemet ALIS som er avgjørende for å holde flyet flyvende, hoper seg opp og gir kumulative effekter.

Flyet er i operasjonell drift bare halvparten av tida, fordi forsøk på å forbedre påliteligheten siden 2014 ikke har ført til framgang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det går fram av rapporten som ble overlevert til Kongress-komiteer og sjefene i Pentagon av det amerikanske forsvarsdepartementets direktør for operasjonell testing, Robert Behler.

Den endelige versjonen av den kompliserte programvaren har gjennomgått 31 modifikasjoner men er ennå ikke brukbar.

Forsvarsdepartementet: For tidlig å si

– Hvordan ser så det norske Forsvarsdepartementet på tilstanden til F35 i lys av den nye rapporten?

– Partnerskapet jobber tett med DOT&E (Direktøren for operasjonell testing og evaluering, journ. anm) i utviklingen og testingen av F-35. Dette organet har full tilgang til informasjon og data fra programmet. DOT&E har derfor en viktig rolle i den totale kvalitetssikringen av det helhetlige våpensystemet som partnerskapet utvikler, svarer kommunikasjonsrådgiver Lars Gjemble i Forsvarsdepartementet i en epost.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det norske Kampflyprogrammet benytter de årlige rapportene fra DOT&E i vårt arbeid som partner i F-35-programmet, legger han til.

Gjemble forteller at Forsvarsdepartementets eksperter nå går gjennom rapporten fra 2017 med norske øyne. Det flernasjonale programmet (JPO) går også gjennom rapporten og de anbefalingene som rapporten gir.

– Vi avventer den formelle tilbakemeldingen fra sjefen for det flernasjonale programkontoret. Derfor er det for tidlig å kommentere enkeltforhold som fremkommer i rapporten, skriver Gjemble.

Det norske F-35-kjøpet

  • Norge har besluttet å gå til anskaffelse av inntil 52 nye kampfly av typen F-35.
  • Forventet kostnad for anskaffelsen, basert på en valutakurs på 8,44, er på 81,3 milliarder 2018-kroner. Levetidskostnadene er beregnet til over 270 milliarder, inkludert anskaffelseskostnadene.
  • F-35 er et såkalt multirollefly, som vil si at det er bygget for å kunne løse en rekke ulike oppdrag, både alene og sammen med andre.
  • F-35-flyene skal erstatte dagens F-16-fly, som fases ut fra 2019. De kan utføre langt flere oppdrag uten støtte fra andre fly eller bakkestasjoner enn de F-16 kan.
  • Det skal leveres seks fly i året fram til 2025. De første tre landet på Ørland flystasjon fredag 3. november. I tillegg skal sju fly brukes til opplæring i USA.
  • F-35 settes sammen på Lockheed Martins fabrikk i Fort Worth i Texas, USA.

Teknisk

  • Lengde: 15,5 meter
  • Bredde: 10,6 meter
  • Motorens skyvekraft: 40. 000 pund
  • Drivstoffkapasitet: 8,4 tonn
  • Nyttelast: over 8 tonn (over 2,5 tonn i intern våpenlast)
  • Maks hastighet: 1,6 ganger lyden (med interne våpen)

(NTB. Kilder: Forsvaret, Lockheed Martin, Forsvarsdepartementet)

Les også:

Regjeringen bes revurdere avgjørelsen om F-35-flyene

Regjeringen vil bygge tolv hangarer for F-35-flyene på Ørland

Tapte sak om vedlikehold av F-35