Meny

Mammaen snakker ut: – Trøya er ikke rasistisk

Klesgiganten H&M ble anklaget for å være rasistiske da de publiserte en reklame hvor en svart femåring bar en trøye med ordene «Coolest monkey in the jungle». Nå avviser guttens mor anklagelsene. Foto: NTB scanpix/ H&M
– Jeg synes ikke trøya er rasistisk, sier Teresa Mango, mor til gutten fra den omstridte H&M-reklamen. Foreldrene forhandler likevel med selskapet om en erstatning.

H&M er et verdensnavn. De har butikker i en lang rekke land.

Etter at selskapet for kort tid siden lanserte en barnetrøye med bilde av en svart femåring med påskriften «Coolest monkey in the jungle», har de blitt anklaget for rasisme.

I Sør-Afrika og andre steder har det vært demonstrasjoner mot kleskjeden, og man har trukket både reklamen og trøya. I tillegg har de bedt om unnskyldning.

Nå går guttens svenske mor ut å sier at hun ikke oppfatter trøya som rasistisk.

– Jeg synes ikke trøya er rasistisk, og jeg vet hva rasisme er. Jeg har selv blitt kalt ape og kan historien, sier Teresa Mango til SVT.

Familien har sine røtter i Kenya, men bor nå i Rönninge sør for Stockholm.

Etter at hun gikk ut i sosiale medier og ba folk «slutte og rope ulv» og «Get over it», har hun fått sterke reaksjoner. Hun ble kalt en sviker og en skam.

I går, onsdag, ble hun intervjuet av britiske BBC om saken, og hennes uttalelser ble da raskt spredd internasjonalt.

I dag, torsdag, har hun gitt det første intervjuet til et svensk nyhetsorgan, SVT. Men mens hun til BBC opplyser at familien måtte flytte midlertidig på grunn av reaksjonene, så er dette poenget ikke nevnt i den svenske r

apporten.

Selv om hun avviser at trøya skal være rasistisk, har hun allerede godtatt H&Ms unnskyldning. For tiden forhandler familien også om et ukjent erstatningsbeløp.

Gutten på fem år skal ta det hele med stor ro, opplyser mora. Hun sier at gutten ikke vet hva affæren har ført til, og at han opplever oppmerksomheten positivt.

– Han vet bare at han er en superstjerne og at alle synes han er cool, sier hun til SVT.

Populært