22 prosent av norske elever fikk karakter 2 eller dårligere i matte
Men det er ikke bare skoleelevene som har mattevansker. Også de voksne har problemer.
Det sitter tre elever i hvert klasserom i Norge som ikke kan pluss og minus, ifølge forskning.no.
I det forrige skoleåret gikk 22 prosent av elevene ved norske skoler ut av 10. klasse med karakteren 2 eller dårligere i matematikk.
Videre skriver forskning.no at norske skoler ikke har gode, forskningsbaserte undervisningsopplegg for elever som har matematikkvansker.
Statistikk fra SSB viser at 23 prosent av norske elever på femte trinn skåret på laveste mestringsnivå under de nasjonale prøvene i matematikk i 2016.
Les også: Syv statsråder nekter å oppgi mattekarakterer
– Regjeringen bommer
Men det er ikke bare de yngste som sliter med matte. 15 prosent av den voksne delen av befolkningen strever også med tall.
– De har så store vansker at de ikke vet at de skal ha 20 kroner tilbake når de betaler med en femtilapp, og varen koster 30 kroner, skriver forskning.no.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRegjeringen har skjerpet opptakskravet i lærer- og lektorutdanningene i landet. Fra og med 2016 måtte alle søkere ha karakteren 4 eller bedre for å komme inn. De som har 3 kan imidlertid ta et kvalifiserende forkurs.
I alt 292 av 441 søkere som ikke var kvalifisert til lærerstudiet, strøk på forkurset i matematikk.
– Pedagogstudentene mener at regjeringen bommer og bruker feil metode for å sikre at vi får gode lærere i fremtiden ved å stille spesielle karakterkrav kun i matematikk, sier leder for Pedagogstudentene, Hedda Eia Vestad, til Utdanningsnytt.