Åpnet et smutthull i Schengen-grensen

I mars åpnet Ethiopian Airlines sin rute fra Addis Abeba til Oslo, via Stockholm. Nå viser det seg at man kan formalt kan bli stemplet både ut og inn av Schengen-samarbeidet på ferden mellom de skandinaviske hovedstedene. Arkivfoto: Elias Asmare/ AP/ NTB scanpix
I mars åpnet Ethiopian Airlines sin rute fra Addis Abeba til Oslo, via Stockholm. Nå viser det seg at man kan formalt kan bli stemplet både ut og inn av Schengen-samarbeidet på ferden mellom de skandinaviske hovedstedene. Arkivfoto: Elias Asmare/ AP/ NTB scanpix

Flyselskapet Ethiopian Airlines har lov til å frakte passasjerer mellom Oslo og Stockholm på sin rute til Addis Abeba. Det kan samtidig ha åpnet et smutthull i Schengen-grensen, frykter politiet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I slutten mars ble Ethiopian Airlines det første afrikanske flyselskapet som fraktet passasjerer mellom Norge og det afrikanske kontinentet.

Fire ganger i uken lander deres Dreamliner med plass til 270 passasjerer fra Addis Abeba, etter en mellomlanding på Arlanda utenfor Stockholm.

Men at selskapet har lov til å frakte passasjerer på ruten til og fra de skandinaviske hovedstedene skaper problemer.

For når Ethiopian Airlines lander i Oslo blir alle passasjerene behandlet likt, som om de alle kommer fra et land utenfor det europeiske grensesamarbeidet Schengen.

Et ukjent antall passasjerer skal allerede ha benyttet ruten til å komme seg ut eller inn av Schengen-området, selv om de hele tiden har vært innenfor det som skal være Europas ytre grense.

Smutthull i Schengen-grensen

Når passasjerer forlater Oslo kan de ved passkontrollen på Gardermoen bli stemplet ut av Schengen. På den annen side blir man stemplet inn i Schengen ved ankomst Norge, selv om man bare har reist fra Sverige.

Dette er svært problematisk for politiet og de norske jutismyndighetene.

I midten av mai ba Justis- og Beredskapsdepartementet (JBD) om en oppdatering fra Politidirektoratet om situasjonen knyttet til selskapet.

Les også: Over 700.000 fikk asyl i EU i fjor

De ba da om å bli oppdatert om «antall asylavhopp og ankomster av reisende uten gyldige innreisetillatelser, fra denne flighten».

Departementet ba også om å få vite status i forhold til nasjonalitet, falske reisedokument og hvor de som utnyttet smutthullet ble oppdaget.

På spørsmål om dette er en mulighet for de som vil sjonglere med inn- og utfart fra Schengen-området, svarer departementets presseavdeling slik torsdag:

«Når det gjelder mellomlandingen i Stockholm var spørsmålet fra departementet av praktisk karakter, for å diskutere rutiner for pass-stempling for passasjerer med denne flighten.»

Innledningsvis var heller ikke dialogen mellom flyselskapet og politiet optimal, men det skal ha bedret seg og man får nå svar på henvendelsene. Departementet mener etter dette at det ikke er nødvendig for dem å få den etterspurte oversikten.

Ruten er lovlig og godkjent

Det var 23. februar at Luftfartstilsynet ga Ethiopian Airlines tillatelse til å operere denne ruten, heter det i et brev fram dem til POD i begynnelsen av april.

I tillegg åpner FNs luftfartsorgan ICAO for muligheten på ruter fra et flyselskaps hjemland som en av trafikkreglene i internasjonal luftfart.

Ethiopian Airlines har altså en ytterligere åpning for å ta med seg passasjerer til og fra Arlanda. Tilsynet opplyser at en avtale som ble inngått mellom Norge og Etiopia i 2011, også gir selskapet rett til dette.

Men Luftfarttilsynets juridiske direktør Nina Vindvik vil ikke kommentere saken og om man vurderte tillatelsen i forhold til Schengen-problematikken.

I tillegg åpner FNs luftfartsorgan ICAO for den samme muligheten på ruter fra et flyselskaps hjemland.

Les også: – Møter sjeldent personer som ikke har lovlig opphold

Luftfartstilsynet skriver også til POD dette heller ikke er noe ukjent fenomen internasjonalt:

«Før Ethiopian Airlines lanserte sin rute til Oslo opererte de en rute fra Addis Abeba til Stockholm via Wien», heter det i beskrivelsen av en lignende ordning.

ABC Nyheter har ikke lykkes med å få en kommentar fra Ethiopian Airlines.

Personvernpolicy