Tapte sak om vedlikehold av F-35

<p>I september 2015 var forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) til stede da Norges første F-35 kampfly ble rullet ut på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth. Nå har de tapt en sak i Arbeidsretten om vedlikehold av det høyteknologiske flyet.</p>
I september 2015 var forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) til stede da Norges første F-35 kampfly ble rullet ut på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth. Nå har de tapt en sak i Arbeidsretten om vedlikehold av det høyteknologiske flyet. Foto: Laura Buckman / NTB scanpix

Forsvarsdepartementet «er overrasket» over at Arbeidsretten nekter dem å bare bruke militært ansatte i vedlikehold av det nye kampflyet F-35.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til høsten stasjoneres de første F-35-kampflyene ut i Norge. Men Forsvaret har allerede tapt den første striden om flyene.

Luftforsvaret krevde i sin tid at Fellesforbundets medlemmer ved Forsvarets tekniske verksteder måtte signere en kontrakt som gjorde dem til militært ansatte med lav rang.

Det nektet fagforbundet fordi dette også ville innebære at de skulle lønnes etter en annen tariff, og viste til Verkstedoverenskomsten for Forsvaret fra 1989. De fryktet også at bare militære teknikere ville bli ansatt.

Nå har Arbeidsretten gitt Fellesforbundet rett i synet om hvem som skal drive vedlikeholdet av milliardinvesteringen.

– Hadde staten og Forsvaret vunnet frem med sitt syn, ville det vært kroken på døra for sivilt ansatte fagarbeidere innen kort tid, sier forbundssekretær Tor Schwenke.

– Vi er glade for at Arbeidsretten har gitt LO og Fellesforbundet medhold, sier han i en pressemelding om saken.

Overkjører FSJs styringsrett

Det var et flertall på fem mot syv dommere som var enige med Fagforbundet.

Blant flertallet var også Fellesforbundets mangeårige leder, den markante Kjell Bjørndalen, som også var leder av Jern og Metall-seksjonen da protokollen som regulerer dette ble undertegnet.

Les også: Har funnet 276 mangler på F-35

Men at Arbeidsretten støttet fagforeningens syn har ikke vært lett å svelge for Forsvarsdepartementet (FD) som var motpart.

– Dommen innebærer en betydelig inngripen i forsvarssjefens styringsrett over egen organisasjon, og FD er overrasket over resultatet, skriver Marita Hundershagen, seniorrådgiver i departementets kommunikasjonsavdeling, i en kommentar til ABC Nyheter.

Arbeidsrettens dom kan ikke ankes og Forsvaret kan nå ikke utelukkende besette militært personell i vedlikeholdsorganisasjonen for F-35-flyene.

– Vedlikeholdskonseptet for F-35 er annerledes enn det som gjelder for F-16-flyene i dag, mener Hundershagen.

«En militær styrke»

Hun skriver også at vedlikeholdsskvadronen for kampflyet «er å betrakte som en militær styrke, som skal følge flyene der de opererer fra».

– Luftforsvarets vurdering er at det kreves militær og teknisk kompetanse i den nye organisasjonen som skal etableres for F-35. Det ble derfor vurdert at det var nødvendig at vedlikeholdsorganisasjonen innehar tilstrekkelig militære kunnskaper og at stillingene skulle være militære, sier hun.

Les også: Trump i møte om kostnadskutt på F-35

Etter dommen må Forsvaret nok en gang vurdere etableringen av verksted og den nye vedlikehold.

– Forsvaret jobber nå med å se på hvordan de overenskomstlønnede skal inkluderes i vedlikeholdsorganisasjonen, innenfor de rammene som følger av Arbeidsrettens forståelse av overenskomsten, skriver Hundershagen.

ABC Nyheter har spurt Luftforsvaret om denne avgjørelsen vil kunne føre til at flere vedlikeholdsoppgaver kan bli overført til andre Nato-land som også har kjøpt F-35, men det avvises:

«Arbeidsrettens dom har ingenting å gjøre med hva eksterne leverandører skal levere av vedlikehold til F-35», opplyser Stian Roen, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret.

Personvernpolicy