Veireno får krass kritikk fra Arbeidstilsynet:Avslørte 80 timers arbeidsuker

BARE SØPPEL. Etter at Oslo fikk ny leverandør av renovasjons tjenester har den nye leverandøren hatt store problemer med å få hentet avfallet. Det var den 3. oktober at Oslo fikk nye søppeltømmere fra selskapet Veireno. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
BARE SØPPEL. Etter at Oslo fikk ny leverandør av renovasjons tjenester har den nye leverandøren hatt store problemer med å få hentet avfallet. Det var den 3. oktober at Oslo fikk nye søppeltømmere fra selskapet Veireno. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Misbruk av overtid, doble skift og 80 timers arbeidsuker er bare noen av bruddene Veireno har begått.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en fersk rapport fra Arbeidstilsynet kommer det fram at flere ansatte i det mye omdiskuterte renovasjonsfirmaet Veireno jobbet over 80 timer i uken i Oslo.

Én ansatt jobbet over 90 timer på én uke.

NRK har også omtalt saken.

Les også: Oslo kommune gir Veireno dagbøter

– Avdekket mange brudd

Arbeidstilsynet er derfor svært krass i sin kritikk av Veireno, og sier det er avdekket mange alvorlige brudd på arbeidstidsbestemmelsene i renovasjonsfirmaet.

Det er spesielt bruken av overtid som får gjennomgå i den ferske rapporten, som ble publisert tirsdag.

Arbeidstilsynet har funnet 81 brudd på bestemmelsen om at samlet arbeidstid ikke skal overstige 13 timer per dag, etter at de undersøkte timelistene til 29 søppeltømmere i oktober i fjor.

Les også: 30.000 klager på søppelkaoset i Oslo

– Helseskadelig å jobbe slik

«Enkelte av bruddene ser vi på som særlig belastende og anses for å være alvorlige,» står det i Arbeidstilsynets rapport og flere ansatte i firmaet har ifølge tilsynet jobbet så mye at det er helseskadelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke nok med at mange av de ansatte har jobbet langt over det de skal, Arbeidstilsynet har også avslørt at ansatte i Veireno har jobbet fire uker sammenhengende før hvile og hatt for kort hvile mellom to arbeidsperioder.

– Det er en grunn til at vi har arbeidstidsbestemmelser. Skadepotensialet når man kjører store søppelbiler kan man jo se for seg at kan være stort. I tillegg er det helseskadelig å jobbe slik over tid for sjåførene selv, sier tilsynsleder i Arbeidstilsynet, Vigdis Tingelstad, til NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

30.000 klager

Oslo kommune hadde ved nyttår mottatt nærmere 30.000 klager på manglende søppelhenting de tre månedene renovasjonsfirmaet Veireno hadde hatt ansvaret for søppeltømming i tigerstaden.

Flere abonnenter fikk ikke hentet avfallet sitt på flere uker, og klagene kom fra frustrerte innbyggere med overfylte søppelspann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Renovasjonsetaten påla Veireno rettinger av avvik for mange millioner kroner og ga selskapet dagsmulkter for 115 000 kroner - og det ble opprettet en ekstern gransking av søppelkaoset.

– Vi ønsker å snu hver eneste stein, for å få klarhet i hva som har skjedd, og hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes, sier byrådsleder Raymond Johansen til NTB.

Les også: Oppvask etter søppelproblemet i Oslo