Sporveisansatte raser mot Oslo Vognselskap:

– Oslo kommunes Vognselskap har forsinket nye trikker med fire år

<p>I HARNISK: OSA-leder Rune Aasen refser det kommunale Oslo Vognselskap AS.</p>
I HARNISK: OSA-leder Rune Aasen refser det kommunale Oslo Vognselskap AS. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter

– Hadde det ikke vært intern krangel mellom kommunale selskaper om hvem som skulle stå for kjøpet av nye trikker til Oslo, kunne de første vognene snart vært her.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er Oslo Vognselskap AS

Kollektivtrafikken i Oslo ble i sin tid drevet av ett kommunalt selskap, Oslo Sporveier AS, som sto for innkjøp, drift og vedlikehold av trikk, buss og T-bane - både vognmateriell og infrastruktur.

Høyre og Frp har splittet opp den kommunale kollektivvirksomheten i flere selskaper som kjøper og selger tjenester av hverandre.

Oslo Vognselskap AS (OVS) ble opprettet i 2006 og hadde i 2015 seks ansatte. Selskapets virksomhet er å finansiere, anskaffe, eie og leie ut trikker og t-banevogner til kollektivtransport i Oslo.

OVS leier ut trikke- og t-banevogner til Sporveien. Motsatt vei går en pengestrøm til Sporveien for deres vedlikehold av vognene som eies av OVS.

Dette og selskapets øvrige virksomhet avleiret et overskudd på 95 millioner kroner i 2015. De seks ansatte mottok i alt 8,4 millioner i lønn og pensjonsinnbetaling.

Det sier Rune Aasen til ABC Nyheter. Han leder Oslo Sporveiers Arbeiderforening, den største fagforeningen innenfor kollektivtrafikken i Oslo, med over 1500 medlemmer.

Aasen anklager intern krangel mellom ulike kommunale kollektivselskaper for å ha forsinket anskaffelsen av hardt tiltrengte nye vogner til oslotrikken.

– Det er mulig at ulike syn mellom selskapene førte til forsinkelser i trikkeanskaffelsen, sier også byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til ABC Nyheter.

Oslo Vognselskap er et resultat av det avgåtte Høyre-/Frp-byrådets oppsplitting av Oslo Sporveier i en rekke selskaper. Det har ifølge Aasen ført til maktkamper.

Les også: – Oppsplittingen undergraver sikkerheten

– Krangel i prosjektgruppa

2. august skrev Aasen et iltert innlegg i Aftenposten om det vesle kommunale selskapet Oslo Vognselskap AS.

Der påsto han at Vognselskapets forsøk på å overta ledelsen av arbeidet med milliardkjøpet, har forsinket innkjøpene av 87 nye trikkevogner med fire år.

– Kan det virkelig være tilfelle, Rune Aasen?

– Hovedansvarlig for utsettelsen er Vognselskapet, som i 2009 fikk inn i sine vedtekter at de skulle stå for anskaffelse av vogner, ikke Sporveien som jo har kompetansen på å drifte, vedlikeholde og rengjøre vognene, sier Aasen.

Han har hatt førstehånds innsyn i prosessene som de ansattes representant i en prosjektgruppe bestående av Vognselskapet, Ruter og Sporveien selv.

– Det jeg har sett i prosjektgruppa, er at innkjøpene er blitt utsatt i fire år på grunn av krangel om hvem som skulle forestå anskaffelsen: Sporveien, Ruter eller Vognselskapet, sier han.

– Beslutningen blir vanskeligere hvis avgjørelsen skal tas et helt annet sted enn i selskapet som til daglig bruker vognene. Vi mener at Vognselskapet har langt mindre kompetanse på vognmateriell enn Sporveien, sier Aasen.

Administrende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap rister på hodet over anklagene.

– Jeg synes det er trist at Rune Aasen, som er en fremtredende leder i kollektivfamilien, ikke kan anerkjenne dette og i stedet velger å feilinformere, sier han til ABC Nyheter.

Les hele reaksjonen: – Urimelig å påstå at Oslo Vognselskap forsinket trikkekjøpet

Ruter: – Krangel forsinker innkjøp

I oktober 2015 endte det med at Venstres byråd Guri Melby fjernet Oslo Vognselskaps mandat til å stå for anskaffelsene. Selskapet, som i fjor hadde seks ansatte, skal fortsatt eie vognene og leie de ut til Sporveien. Men Sporveien skal selv sitte i førersetet når trikkene nå skal kjøpes.

– Sporveien fikk tilbake ansvaret fra Guri Melby rett før hun gikk av høsten 2015. Det var vi veldig glad for. Nå er de i full gang med å finne tilbydere. Oslo Vognselskap og Ruter er også med, men Sporveien leder gruppa, sier Aasen.

I 2014 bekreftet det overordnede kollektivselskapet i Osloregionen, Ruter, i Aftenposten at krangel mellom selskapene hadde forsinket trikkekjøpet.

Nå er Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø mer diplomatisk:

– I oktober 2015 fikk jeg i oppdrag å stå ansvarlig for trikkeprogrammet som blant annet omfatter anskaffelser av nye trikker i Oslo. Fra det tidspunkt har jeg gjort alt jeg kan. Som overordnet ansvarlig forholder jeg meg bare til denne perioden Før det var jeg deltaker i programstyret under ledelse av Ruter. Det var etter mitt skjønn en god prosess, sier Hellesjø til ABC Nyheter

«En sammenhengende suksess»

Vognselskapet skryter på sine hjemmesider av å ha hatt en avgjørende rolle i forbedringen av kollektivtrafikken i Oslo.

Miljøpartiets byråd Lan Marie Nguyen Berg slår virkelig på stortromma i sin hyllest av vognselskapet som hoveddrivkraft for det positive som har skjedd:

««Da Oslo Vognselskap ble opprettet i 2006, var kun 67 prosent av byens befolkning fornøyd med t-banetilbudet i byen. Nå er situasjonen snudd på hodet.... Det måtte gjøres noe. Svaret ble Oslo Vognselskap og det har vært en sammenhengende suksess.», skriver hun i selskapets årsmelding for 2015.

Det viser seg at byrådens uttalelse i virkeligheten er utformet av kommunikasjonsbyrået Zynk - betalt av Vognselskapet.

Det går fram av en artikkel i Aftenposten. Selskapet har faktisk brukt 800.000 kroner på innkjøp av kommunikasjonstjenester.

Les også: Oslotrikken skal fornyes

Milliardene hjelper

– Jeg blir på vegne av de ansatte og politikere i Oslo som har stilt opp med store midler til innkjøp av mange nye t-banevogner, utrolig provosert av påstanden om at det er Oslo Vognselskap som har fått ned vedlikeholdsetterslepet. Det skulle bare mangle om ikke nye vogner trenger mye mindre vedlikehold enn de gamle vi slet med, sier Rune Aasen.

Underveis har nemlig Oslo kjøpt inn nye og velfungerende t-banevogner. Nå står krangelen altså om nye trikker til bygatene.

– For innbyggerne i Oslo er det viktigste at vedlikeholdsetterslepet på t-banevognene har blitt betydelig redusert, svarer byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) på spørsmål fra ABC Nyheter om hun står ved uttalelsene om Vongselskapets rolle, som hun har signert.

– Gjennom Oslopakke 3-avtalen har byrådet sikret 50 milliarder friske kroner til kollektivtransporten i årene fremover, og det vil gjøre det mulig å ta igjen mer av vedlikeholdsetterslepet og utvikle et enda bedre tilbud, svarer hun i en e-post.

– Hva sier byråden til påstanden om at maktkamp mellom Vognselskapet og Ruter om innkjøp av nye trikker, har forsinket prosessen?

– I noen saker er det ulike syn mellom selskapene. Det var for eksempel tilfellet i saken om trikkeanskaffelsen, og det er mulig det førte til forsinkelser. Dette er noe av bakgrunnen for at byrådet i tiltredelseserklæringen sier vi vil gjennomgå organiseringen av kollektivtransporten, skriver byråden.