Norge

Nkom-sjefen om nødnummertrøbbel: – Det er helt uakseptabelt

Det er igjen store problemer med nødnumrene i flere deler av landet. Direktør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er ikke fornøyd.

Direktør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Publisert Sist oppdatert

Nødetatene i Norge (brann, politi, og helse) bruker Telenor sitt mobilnettverk for kommunikasjon.

– Dette er fjerde gang siden august at det er lignende hendelser, og det ser vi på som et stort problem. Det er uakseptabelt at det skjer igjen. Nødnummer skal være der for folk i nød, åpenbart, når folk trenger det, og de skal man kunne stole på, sier Velure til NTB.

I en pressemelding sier Velure at det allerede påbegynte tilsynet etter tre tidligere svikt i nødnummeret skal utvides til å omfatte også dette nummeret.

Han sier det er for tidlig å si noe om årsaken til dagens hendelse.

Telenor: – Skal fungere nå

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor sier at de har funnet feilen som rammet mobilnettet, og at det er bedring i situasjonen.

– Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en kraftig bedring i situasjonen. 110, 112 og 113 skal fungere nå, sier Amundsen til TV 2 omtrent klokken 12.35.

Togtrøbbel

Telenor meldte om trøbbel i 10-tiden. Det er uklart hvor mange som har vært rammet.

Problemene fører også til forsinkelser i togtrafikken over hele landet.