Nei – dette er ikke lov
Men det er absolutt ikke noe sjeldent syn.
(Artikkelen er først publisert av Broom): September betyr at vinteren nærmer seg. For mange betyr det også at det er tid for å handle inn ved. Skal du frakte store mengder ved hjem eller til hytta på henger, må du sørge for at det gjøres på forskriftsmessig måte.
Mange gjør ikke det og kan dermed få et lite hyggelig møte med kontrollørene til Statens vegvesen. Noe av det de alltid har fokus på, er riktig lastsikring. Og det er det dessverre mange som slurver med.
Fikk bruksforbud
Ett eksempel på det ser du i bildet øverst i denne artikkelen. Her ble en bil med tilhenger stoppet. På hengeren hadde sjåføren plassert to 1.000-liters vedsekker på pall.
Hengeren hadde riktignok et høyt gitter på lemmene, og vedsekkene var plassert over akslingen, men de var ikke sikret mot forskyvning.
Dermed ble det gitt bruksforbud, til lasten ble forsvarlig sikret.
Slik må du merke last som stikker ut
Enorm kraft
Hvorfor? Jo, fordi en usikret last som dette kan skape svært farlige situasjoner. 2.000 liter bjørkeved kan fort veie 600-700 kilo. Ved en brå oppbremsing eller kollisjon, får lasten enorm kraft forover. I verste fall kan sekkene knuse lemmen, treffe kjøretøyet og skape livsfarlige situasjoner.
I en krapp sving risikerer man også sideveis vektforskyvning, som kan føre til at man mistet kontroll over kjøretøyet, kjører av veien eller kolliderer med andre kjøretøy,
Kjørte rundt med tre hengere, to badestamper – og alvorlige mangler
Må sikres skikkelig
Kontrollør Oddbjørn Monsen i Statens vegvesen understreker at last som dette må sikres grundig før man kjører avgårde.
– Her er det mest naturlig å bruke kraftige lastestropper, som holder veden på plass. I dette tilfellet var det ikke mye rom for sideveis forskyvning, men i lengderetningen, for eksempel ved oppbremsing, kan det fort blitt farlig, har han tidligere uttalt, til Broom
Monsen understreket at det er viktig å sikre med lastestropper. Alternativt kan man legge veden utover i hengerplanet, slik at den ligger stabilt, og dekke til med presenning, nett, kapell eller grind.
Førerkortet fikk kontrollørene til å stusse
NAFs anbefalinger til lastsikring:
- Sjekk vekt på last og bruddstyrken til lastestroppene før du starter sikringen. Den bør ligge mellom 500 og 2.000 kilo.
- Skal lasten sikres mot å skli framover ved bråbrems, kan man bruke grimesurring. Stroppen blir som en grime på en hest, og festes i gulvet på hengeren, opp på lasten med maksimalt 45 graders vinkel, rundt forsiden og ned på den andre siden i gulvet. Grimesurring forutsetter at stroppen får feste i lasten på forsiden og ikke sklir ned. En transportpalle på høykant foran lasten gir skikkelig feste for stroppen.
- Lastestroppene kan også festes som en loop rundt lasten, for eksempel en stabel med planker. Styrken på surringen svekkes om loopen også skal bunte sammen lasten, og strammingen blir gjerne hardest på den ene siden av lasten med mindre man bruker en jekk på hver side.
- Direkte surring betyr at man fester stropper i lasten og ned i tilhengeren. På en jordfreser eller annen maskin er det gode muligheter for å feste stroppen i selve maskinen. Vinkelen på surringen må være mellom 30 og 60 grader. Med for eksempel fire festepunkter er lasten sikret mot å både skli og velte.
Kilde: Slik laster du trygt og sikkert på henger (NAF)